Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
#1504502
Byggde en b20 i vintras. Totalrenoverad. 

Köpte brytarlöst system. Billiga varianten där man byter ut brytarna.

När jag starta upp allt hade jag några Kina stift liggandes inget känt märke. Allt funka.. 

Sen när allt börja närma sig mål köpte jag nya ngk stift ngk BP6HS.

Provkörde motorn, justera in allt lät den köras in mm. Sen vart den svår startat en dag bluddra när jag gasa mm. 

Montera tillbaka Kina stiften och den gick klockrent direkt. 

Köpa nya ngk igen fast BP7HS. 

Ner med båten i sjön för första gången. Gick kanon direkt. 

Efter kanske 20 min körning börja den bluddra. Byte tillbaka till Kina stiften och den fick klockrent igen. Men då vart jag nöjd för dagen och tog upp båten igen. 

Vad är det som förstör stiften.? 

Brytarlösa systemet borde väl inte förstöra stiften? 


Nu vet jag inte vad som händer om jag skulle köra med Kina stiften längre tid. Kanske blir samma med de då. Men ville inte chansa så jag kom tillbaka. 
Användarvisningsbild
av lennarte
#1504538
Hur ser tändstiften ut. Dom är ju ett öga in i motorn. Standard B20 motor ska ha BP6HS stift, motorn fär vara bra trimmad om BP7HS ska funka. Sedan är det så att dom större tändstift tillverkarna har idag ganska stora "steg" mellan dom olika tändstiften. Jag har haft samma problem med just NGK. Rekommenderade stift till min 745-a (B234F 16V 159 hk) blev alldeles vita (för varma). Provade då näst "steg" men då blev dom nästan svarta. Numera ser stiften bra ut, kör på Brisk (Tjeckien) standardserie (enklare tändstift, men tätare "steg"). Det är mellan 6 och 7 på NGKs lista. Så funkar dina "kinastift" så kör vidare på dom. :-D :-D
av Jonas_latt
#1504597
Kina stiften har tre elektroder under.
Jämfört med ngk som har en.
Nu har jag inte kört längre stund med Kina stiften så vet inte hur de blir vid längre körning.
av Fj3lliS
#1504640
Testa längre körning då så är det lättare att se åt vilket håll du ska gå, så att säga.
Ingen idé då att börja mixtra med stift om "problemet" är borta med kina stiften helt.
Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han t[…]

Hur byta drl v60cc

Min högra jättebilliga drl slocknade och[…]

Jag har samma ljud bakifrån på min v60[…]

På min bil (som jag tidigare skrev om i det […]