Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wille100
#1502347
Hej, har ett problem där vindrutetorkarna stannar mitt i rutan när jag stänger av dom, har testat byta relät för torkarna men ingen skillnad, vad kan nästa steg vara att kolla?
av Rådlös
#1502368
Det är inte relät som felar. På vindrutetorkarmotorn har du en rund skiva. Stor som en CD-skiva nästan. På den skivan finns det ett metalliskt lager där kontakter ligger emot. Det är bara halva skivan som är belagd, som en "halvmåne". Den kontaktledande ytan har kommit i otakt och dina torkararmar fortsätt en bit efter att du har stängt av dom.
Det går att rätta till, men det är många år sedan jag gjorde det på min 245 -92. Så jag avstår att försöka beskriva detaljer (som jag ändå inte minns) Men där har du felorsaken i alla fall.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1502422
Om den alltid stannar på samma ställe och inte gå att få i "parkeringsläge" kan armen på motorn "kuggat" på axeln. T.ex när var fruset i vintras
av Wille100
#1502456
Kanske var lite otydlig men torkararmarna stannar direkt när jag slår av dom, och dom stannar där dom är där och då, jag måste alltså slå av dom när dom är längst ner på rutan för att dom ska stanna där och inte skymma sikten.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1502459
Då är det som "Rådlös" skriver, trasigt i torkarmotorn. Eller att där inte är ström på "ständig ström" kabeln. Du ska ha en kabel som det alltid är ström på eller med "tändning på (säkring? Kabel brott?) och en kabel som det kommer ström när du sätter på torkarna. Plus en kabel för varje hastighet du har och en för jord. Ett elschema kan vara till hjälp. Hittade detta, finns kanske fler. Jag vet ju inte din årsmodell
79wdm90.jpg
79wdm90.jpg (68.23 KiB) Visad 1239 gånger
Du ser 2 gula kablar från säkring 2. En går till omkopplaren och den jag menar som går direkt till torkarmotorn.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]