Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Palt
#1501983
Hastighetsmätarn på min 240 gick sönder under någon omständighet så jag köpte en ny. Då blir ju det självklara problemet att kilometerräknaren visar fel på den nya. (Nya visar 35000 mil medans den gamla var på 17000). Har nån här koll på hur jag ska ställa om den till rätt miltal? Bilen är en -89a
Användarvisningsbild
av lennarte
#1501997
Den är mekanisk så det går. Dock får du plocka isär en del, då kan du lika gärna flytta över den gamla.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1502155
Själva vägmätaren (km räknaren) är mekanisk. Men den drivs av en elmotor som får pulser från hastighetsmätaren. Möjligt att du kan "driva" elmotorn frammåt (eller bakåt i det här fallet) med ström, men det vet jag inget om.
av JagRullar245
#1513650
Hej! Detta har jag gjort utan att innan veta hur man skulle gå till väga. Det går och är inte speciellt svårt men är en omöjlighet att beskriva ur minnet och utan bilder. Tror det var någon kugg jag plockade bort vilket gjorde det möjligt att vrida på siffrorna för hand och sedan tillbaka med kuggen. Plocka ut mätaren och börja skruva isär den så listar du nog ut hur du ska göra. Lycka till!

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]