Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anden97
#1501746
Hejsan jag undrar varför jag har en solenoidventil på min HIF 6 som är inkopplad med två elkablar?
Som jag förstått det skall den öppna sig och släppa in mer luft till motorn och på så sätt höja varvtalet när AC klimatanläggningen är på. Så vitt jag vet har jag ingen AC i min 245 DL från 1977. Varför har jag då en inkopplad ventil på förgasaren?

Extra information: Vid besiktning var CO låg, cirka 0,5. Kanske smart att koppla bort den om den nu släpper in mer luft till motorn? Blandningsskruven har jag skruvat in så mycket det går. Skruvar jag ut blandningsskruven går motorn ner i varv

/ Andreas
av Rådlös
#1501763
Är du säker på att det hör till AC'n?
Det finns ett elstyrt spjäll som skall "stänga av" förgasaren när motorn har stannat, så att den inte glödtänder. Det förekom på äldre bilar att dom kunde glödtända under vissa omständigheter.
av Amarace
#1501767
Det är som Rådlös skriver, det är en tomgångsventil helt enkelt. Kopplar dubur den får du mer problem med tomgång och glödtändning o.s.v.
av Anden97
#1501779
Aha okej!
Då såg jag i Haynes boken att man skall ställa tomgång en med en skruv under den istället för den vanliga tomgångsskruven. Men ser bara ett tomt hål under vetilen utan skruv i. Vet ni något om detta?
av Anden97
#1501784
Här har jag ringat in där jag trodde det skulle sitta en skruv för att justera tomgång en om man hade en sådan här tomgångsventil
Bilagor
Screenshot_20220610_120739.jpg
Screenshot_20220610_120739.jpg (460.31 KiB) Visad 2601 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1501821
Skruven för att justera tomgången sitter den i insugnings röret på många modeller. Sitter där inte en stor nersänkt spårskruv i insuget framför förgasaren?
Jag har för mig att skruven till blandningen (CO halten) fungerade "baklänges" på SU, alltså skruvar du in skruven så ökar bränslet
av Anden97
#1501847
Yes så har jag också fattat det, skruven i princip helt inskruvad och ändå för mager blandning, troligen tar den tjuvluft in vid spjällaxeln där gummibussningarna sitter misstänker jag så därav inte möjligt att få fetare blandning. (Bara min teori)

Men tillbaka till justerskruven, ser inte att det sitter någon sådan i insugningsröret. Ser också i haynesboken att det är bilder på den och ventilen som båda sitter i insuget på Zenith och Pierburg, men finns såklart ingen bild på det med SU :-/.

Citat från Haynes boken "Överströmningssystemet för tomgång finns på vissa modeller från 1976 till och med 1984. Den består av en solenoidventil, skruvad i insugningsröret och är elektriskt ansluten till tändningslåset."

Vidare står det under nästa avsnitt: "På vissa bilar med luftkonditionering förekommer en solenoidventil som öppnar då luftkonditioneringen är avstängd. Den sitter på förgasaren eller insugningsröret. Ventilen styr en överströmningskanal liknande den för tomgångssystemet, men det finns ingen justerskruv."

Finns kanske ingen sådan skruv trotts allt på bilen då och att denna ventil jag har hänger ihop med luftkonditionering. Det som motsäger detta är att bilar utrustade med AC skulle ha 4 lägen på fläkten, såhär ser min panel ut inuti bilen...
Bilagor
IMG_20220610_204645.jpg
IMG_20220610_204645.jpg (2.13 MiB) Visad 2566 gånger
IMG_20220610_211355.jpg
IMG_20220610_211355.jpg (2.64 MiB) Visad 2566 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1501866
Modeller med AC har vakuum styrd ventilations anläggning med tryckknappar. Kan det någongång varit bytt förgasare? Tidiga modeller med Stromberg förgasare hade inte justeringen eller elventilen i insuget. På B21 motorer satt både SU och Stromberg förgasare, tror att justerskruven i insuget kom med B23 motorn och då med bara Stromberg/Pierburg förgasare. Det är några år sedan jag skruvade med detta, så minnet bleknar med tiden
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av Amarace
#1501868
Det är en tomgångsventil, har inget med AC att göra. Denna ventil sitter 75-77 (tills att den hamnar på insuget istället, vilket skedde 78).
Senast redigerad av 1 Amarace, redigerad totalt 0 gånger.
av Amarace
#1501870
Gatt gräva i mina gröna häften så jag kan bevisa
IMG_4925.JPG
IMG_4925.JPG (1.46 MiB) Visad 2533 gånger
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]