Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anden97
#1501885
Alright där ser man då är det original och Haynes har inte uttryck sig helt korrekt.
Har jag då en till justerskruv för tomgång eftersom jag har denna magnetventil?

Har provat att rycka bort ledningen till ventilen under drift, varvtalet sjönk med kanske 200 varv/min men den gick fortfarande.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1501927
När motorn "glödtänder" så går den efter att tändingen slagits av. Den går mycket dåligt och stannar av sig själv efter några sek (ibland längre). Den går p.g.a att vissa delar av förbränningsrummet är så varmt att bensinblandningen självantänder.
Då kan det säkert räcka med den mängden mindre luft att den stannar direkt när du "stänger av" den. Detta händer bara på förgsarmotorer, på insprutningsmotorer stänger du av bränslet samtidigt med strömmen till tändstiften.
Det finns säkert fakta på detta i Volvos "Gröna Böcker" men tyvärr har jag inte några. Dom är väldigt värdefulla om man mekar med dessa gamla bilar. Önskar ibland jag haft till 745-an....
av Anden97
#1502017
Yes, fann ett grönt häfte som pdf på engelsk version, som förklarade att det var antiglöd/tomgångsventil, och där stod det att justerskruv tillkom först när de flyttade denna ventil till insug 1978.

Jag har nu ett annan liten fundering. Har provat vakuumklockans funktion som är kopplad mellan förgasare och fördelare genom att blåsa i slangen till den. Klockan verkar funka men plattan verkar röra sig för trögt. När jag blåser rör sig länkarmen från klockan till plattan lite men inte själva plattan. Lyfter jag upp den svarta bygeln som trycker ner plattan (ligger en rund kula mellan bygeln och plattan) orkar vakuumet flytta plattan. Även om jag hjälper till lite med en mejsel orkar jag flytta plattan med att suga vakuum. Provat att föröka böja upp bygeln som trycker ner plattan, men rädd den skall gå av eller hamna fel.
Kopplar jag bort armen från plattan, som går från klockan åker armen med fint när jag suger vakuum. Men kanske ändå är klockan som är lite trasig och inte skapar tillräckligt med vakuum.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1502156
Du ska inte blåsa, det är ju en vakuum dosa. Sug istället så rör det sig på rätt håll. Slangen ska inte vara kopplad när du ställer tändläget. Byter du brytare så byt kondensator också. Dom har så dålig kvalitet idag så byt för säkerhets skull.
av Anden97
#1502192
Hej jag skrev fel menade att jag sög. Jag har bytt både brytare och kondensator!
Tror du det är klockan som är "halvtrasig" (pga mitt tidigare inlägg) eller skall jag ge mig på att försöka fixa så plattan rör sig lättare och isåfall hur? Har försökt att motionera den och smörjt upp lite grann men verkar inte hjälpa. Som det är nu har det ingen betydelse om den är inkopplad när jag ställer tändningen eftersom funktionen inte funkar hehe, men vet att den skall vara bortplockad när man ställer tändning.
Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag ä[…]

Eftermontera bluetooth v70 2012

I stort sett är det bara skärmen du kan[…]

MRF anslutning räcker långt. En handlar[…]

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]