Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1501572
Jag har en 245a med 25000mil på mätaren som gått året om på saltade väga sedan den rullade ut från fabriken 1993. Det finns en hel del rost överallt. Bilen är kalasfin inuti och går som en klocka. Dock finns det en del ytrost under bilen och dörrar och baklucka är lite kexiga i nedkanten. Någon gång i framtiden är tanken att denna bilen skall helrenoveras men det ligger långt fram i tiden och tills dess vill jag se till att rosten inte förökar sig.
Undertill finns det en hel del ställen där underredsmassan lossnat och ytrost syns. Vad ska man göra åt detta? Slipa och måla och ha på ny underredsmassa är ju optimalt men det är ett för stort jobb i nuläget. Kan man ha på något som tränger in i rosten och även ger visst skydd för stenskott. Typ linolja eller någon tjära eller liknande. Kom med era bästa tips på vad man kan kladda på under bilen mot rosten.
Tack!
#1501583
Håller du rostiga partier inoljade så står rosten i stort sett stilla.. Undvik spillolja, vanlig 10W30 lågprisolja fungerar bra. Linolja försvinner redan efter några få (vinter-) månader enligt min erfarenhet.
Själv mixar jag motorolja och hålrumsvätska för att det hela ska hänga kvar lite längre. Men man får absolut inte kladda på något som torkar på rostiga ytor, då kan man skapa en skorpa som stänger inne fukt och förvärrar det hela. Och är det tjocka lager av smuts och rost finns förstås risk att oljan aldrig lyckas blöta igenom helt och då kan rosten jobba vidare under lortlagret.
Bäst där underredsmassan släppt är att stålborsta eller sandblästra så all rost försvinner, grunda med någon typ av epoxy (2-komponents epoxylim fungerar utmärkt bara man är snabb på att smöra ut det) och sen lägger man på ny underredsmassa när epoxyn härdat.
#1501586
Tack för tipset. Att blästra och måla är självklart bäst men då blir det ett jäkla jobb. Det får bil ett arbete för senare. Har inget problem med att kladda på lite klet under bilen då och då. Frågan är vad som är bäst. Hittills har jag använt valnig 10w30 men man vill ju ha något som sitter lite längre. Jag ska prova att blanda med hålrumsvätska.
#1501594
Jag mixar 10W30 med Biltema 36-2417
På utsatta ytor kan man öka till 2/3 hålrumsvätska så sitter det lite bättre. Inne i balkar och hålrum får det bli 2/3 olja i stället :-)
Men undvik Biltemas vattenbaserade hålrumsvätska, den blir som en gummihinna när den torkar :-/
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Såg på protokollet att du också[…]

Har felkod HCM-B104154, lägesgivarna må[…]

Vi som beställt nya XC60

Jag lade första beställningen 23[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]