Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1501129
Har ett väldigt invecklat problem på en 240 -84 men med en b230-f -88 motor (front monterad fördelare med insprut K-Jetronic 2.2). Köpte bilen i skick att den inte startade. Efter felsökning kom vi fram till att spridarna inte öppnar sig. Soppa kom det fram till fuelrailen men i lägre än normalt tryck. Vi bytte bränslepumpsrelä, slipade jordpunkter, bytt bränslebox men inga framsteg. Gnista fanns då, men efter att fått höra av en kompis som hade liknande problem bytte han hallgivare och hans bil fungerade då. Så vi bytte hela fördelaren men detta resulterade i att gnistan också försvann. Dock kan vi nu höra bränslepumparna gå på tändningsläget vilket vi inte kunde innan. Vi har bytt fördelarlock och rotor men gnistan är fortfarande inte tillbaka. Den gick på startgas förut men inte längre.

Ett annat problem är också med soppatillförseln. Nytt bränslefilter monterades och när vi kopplade av slangarna forsade den gamla bensinen ut, den var som coca-cola, helt svart. Är detta avlagringar från bränsletanken eller har förra ägaren flippat ur och tankat ner spillolja?

Vad kan detta innebära? Alla tankar och idéer är uppskattade eftersom hoppet börjar sjunka.
#1501133
Får reda ut några saker först. Du skriver "F" motor med K-Jetronic. 1988 fans det förgasare (A och K) sedan fanns det insprutning (E och F) och så fanns det turbo (FT)
A ock K kan vi räkna bort eftersom du har insprutning. E har mekanisk insprutning K-Jetronic (utan katalysator), har du en sådan motor kan du glömma att få den godkänd i besiktningen. F fanns i 2 utföranden (LH 2.2 och LH 2.4). Dessa är snarlika (båda har katalysator) men skiljer på vissa väsentliga punkter. Dessa kan du få godkända vid registrerings besiktning om du kan "styrka" vilken bil motorn kommer ifrån. Turbo förmodar jag att det inte är.
#1501137
Det är en a-traktor och på något vis har den blivit godkänd i tidigare besiktning (innan min ägo), men det är inte mitt huvudsakliga problem (än så länge). Jag har nog blandat ihop titlarna på systemen lite efter senaste veckan av google-knarkande kring problemet. Det sitter en F i och det skall vara LH 2.2 om jag inte virrat till det där också. Om jag minns rätt så kännetecknar LH 2.2:an sig för att den inte har diagnosfunktion på bränsleboxen, inget spridarrelä/radioavstörningsrelä, vilket min bil stämmer överens med.
#1501147
Ok, då vet jag, det är L-Jetronic 2.2. A-traktorer får du nog ha vad för motor som helst, det är (nästan) bara max hastighet dom bryr sig om.
Först, du ska ha ett vitt bränslerelä. Grönt passar, men funkar inte. På 740 sitter ett relä för spridarna som Kan strula ibland, detta sitter inte på 240. Kommer motorn från en 740 kanske reläet "följt med".
Hallgivaren i fördelaren kan strula, som nämnts, men även kablar och rotor. Kolla med en multimeter (funkar med en provlampa också) mellan tändspolen stift 15 och jord. Där ska vara 12V med tändning på. Kolla sedan på tändspolen stift 1 och jord, där kan vara 12V men inte alltid. Men om du kör på starten ska det växla mellan 0V och 12V (lampan blinkar) om det funkar. Blinkar det inte så har du felet i fördelare, slutsteg. Funkar det så kolla om du har gnista mellan tändkabeln från tändspolen och jord. Är där gnista då men inte på tändstiftskabeln är troligen rotorn trasig
Vad gäller svart bensin så töm tanken, byt bränslefilter och "kör igenom" frisk bensin i systemet. Båda pumparna ska gå någon sekund vid tändning på (inte på alla modeller) eller när du kör på starten.
#1501534
Nu har vi gjort fantastiska framsteg, gnistan är tillbaka efter att vi gått igenom hela kopplingen utav tändspolen och fann lösa kablar runt om i motorrummet. Jag testade att +mata spridarna och visst klickar de som de ska. Mätte även upp 11,5 volt i kablarna fram till spridarna så dessa ska nu fungera så länge de inte är igentäppta av den ”fräscha” soppan som låg i tanken. Apropå bränslet så körde vi dessutom igenom systemet av pumpar och för att se till att dessa är rengjorda vilket de nu är så soppan som flödar igenom ser bra ut. Men vi får den fortfarande inte att gå klockrent eftersom gnistan ser ut att vara väldigt ”genomskinlig”. Dessutom när vi testar starta med startgas smäller den direkt som om den tänder i cylindern när avgasventilerna står vidöppna. Är detta tändningen som behöver ställas in finare eller kan fördelaren blivit monterad fel när man stoppar ner den med sne-kuggarna längst ner?
Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]