Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wille100
#1500133
Hej, jag ska byta ut spridarna i 240n men det verkar vara svårt att få tag i nya, någon som vet om spridare från någon annan bil passar?
Volvo 244GL -89

Tack!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1500539
Varför byter du? Dom håller i evighet....Det är "i princip" samma på alla B230F motorer. Inte FB, FD, FK, FT, utan bara F. Förmodligen samma på "G" motorerna också, men dom såldes inte i Sverige B200F kan också ha samma spridere, men det vet jag inte. Vet att någon Land Rover modell också hade samma, om du ska ha samma sprutmängd. Ska du ända sprutmänd passar alla Bosch EV1 högohmiga, men det finns en "djungel" där ute med olika sprutmängd.
av Chris72
#1500581
Det är samma spridare på en B230FB motor i en 940 som en vanlig B230F som sitter i en 240.
De gula, jag bytte till nya spridare med 4 håls teknik på min B230FB och renoverade mina gamla o satte på en 240 där 2 av spridarna satte felkoder.
Jag köpte nya spridare till min från Tyskland, finns lite överallt, som på ebay t.e.x.
//Ch
Användarvisningsbild
av lennarte
#1500596
Chris72 skrev:Det är samma spridare på en B230FB motor i en 940 som en vanlig B230F som sitter i en 240.
De gula
Bara för dom är gula är dom kanske inte samma. Jag hade gula i min B234F motor men det var inte samma som i B230F. Dock skiljer det inte så mycket så det kanske funkar. Kommer inte ihåg numret, men det skilde i cc per sprut. Kör sedan några år med "Saab röda" som sprutar c:a 50% mer. Kör sedan många år på E85. Kör just nu på BF95, funkar bra med sänkt bränsletryck (1,8 kg)
av Wille100
#1500607
Jag har problem med att bilen är segstartad när den är varm, läste någonstans att de kan vara spridarna som är dåliga, därför jag tänkte testa byta dom
Användarvisningsbild
av lennarte
#1500620
Det är betydligt billigare med flaskor med rengöring/smörjning av spridare som du häller i tanken. Jag kör oftast på E85 och det "håller rent" ganska bra. Dock har jag haft lite problem med felkod 2-3-2.efter att felsökt efter läckor i avgas och insug så köpte jag och hällde i hela flaskan (typ 15 liter bensin i tanken) och bilen gick bättre (märkbart) efter några km. Detta hällde jag i, köpte på AD-Center. Tror det var denna
https://www.redlineoil.se/produkt/si-1-bensintillsats/
av Chris72
#1500644
Får förtydliga mig själv, enligt Volvo VIDA så är det exakt samma artikelnummer på spridarna till B230F på 240 och B230FB på 940, men sen när det är Turbo eller 16V är det andra det vet jag mycket väl.

Skruvat har passande Bosch-spridare såg jag: www.skruvat.se/Spridare-P304532.aspx

//Ch
Användarvisningsbild
av frasse4
#1500655
Wille100 skrev:Jag har problem med att bilen är segstartad när den är varm, läste någonstans att de kan vara spridarna som är dåliga, därför jag tänkte testa byta dom
Läckande bränsletrycksregulator?

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]

Elschema 740

Vad menar du med "måste dras om". […]

Vi som beställt nya XC60

På väg till handlaren! XC60 Recharge[…]

Hej igen. Bilen som det gäller är d&arin[…]