Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1499956
Ska plocka ut värmepaketet ur en 240 93 med ac. Detta tycks nästintill omöjligt att genomföra utan att plocka ur instrumentbrädan. Ska även fram med lite kablar så det är lika bra att ta ut den. Det finns dock ett problem. Plåten som ratten är bultad i och som sitter skruvad i instrumentpanelen är anourlunda än vad jag sett förut. Har plockat instrument från en 90a förut och då var det bara att skruva loss den med två skruv på varje sida. På denna så sitter den punktad på ena sidan istället för skruvad. Hur får jag nu ut brädan? Måste man ta loss ratten och rattstången? Tack i förväg för hjälp!
#1500048
Jag har inte plockat ut ventilations anläggning på 240 med AC, men på flera utan (bytat friskluftfläkten). Det var mycket jobb men inte särskilt avanserat. Plockade bort hela mittkonsollen och handskfack först och "ta ner" det åt det hållet. Ratt och intrumentpanel har jag inte rört då. Det är några år sedan, men det var "besvärligt" och kräver en betydligt rörligare kropp än jag har numera.Jag har dock monterat AC i en 260 på -70-talet så jag vet att själva AC-delarna monterades från handkfackssidan så då kan man montera ju bort AC-dalarna åt det hållet. Den jag monterade AC i var en helt ny 264 (omkring 1977) som levererades från fabriken förberedd för AC, men hela AC-anläggningen levererades i kartonger i bagaget.
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]