Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av StoraB
#1499565
Min GLT E börja ge underliga ljud i vintras i uppförsbackar. Eftersom jag bytt främre utblås tidigare trodde jag att åtdragningen packning släppt. Ljudet verkade komma från h.sidan pass.fotutrymme. Besök verkstad säger att det troligtvis är knackningar och byt till 98oktan. Men det är problem att finna 98. Haft bilen i flera år och aldrig tidigare haft problem med oktanhalten. Är det så att staten ökar inblandningen av andra ämnen då och då utan att först informera konsumenter ? Hur löser man problemet utan att ha 98 oktan på hemorten.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1499570
Kan vara andra orsaker än bensin kvalitet till knackningar. Typ tändinställning. Brytare fanns väl aldrig på 740, annars brukade man börja där. Rent generellt brukade "Knackningar" från tändningen låta mer som ett "rassel" vid gaspådrag. Läckande grenrörspackning kan låta som som ett "smatter" just vid gaspådrag också.
Jag höjt tändläget på min motor 4° för jag kör normalt på E85. Har kört på 98 oktan annars just för jag höjt tändläget. Just nu kör jag på 95 oktan för jag har tömt tanken på båten (100 liter) och bilen går bättre än någonsin. Jag har knacksensor på min motor (B234F) men har inte fått felkod på "knackningar". Skulle min motor "knacka" så ställer datorn om tändläget ordentligt (för att skydda motorn) och det blir felkod och motorn går märkbart sämre.

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]