Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1498416
Hej!

Håller på att ska byta stötdämpare fram på 245:an, men körde ihop sig direkt när jag skulle till och skruva loss spindelleden. Råkade paja sexkants- gängningen i själva ”pinnen” i mitten som muttern sitter på, då den satt så in i helvete hårt. (Se bifogad bild). Har sprayat på WD-40 och hoppas på ett mirakel men det enda alternativ jag kommer på nu är att ta fram järnsågen och såga loss muttern… är det kört nu? Måste jag köpa ny spindelled också? Mvh gröngöling!
Bilagor
6270B310-ABDD-4EAA-836A-BFD281A549BC.jpeg
6270B310-ABDD-4EAA-836A-BFD281A549BC.jpeg (3.87 MiB) Visad 2728 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1498418
Om du tar en större hammare som mothåll på muttern och sedan en hammare och huggmejsel och slå ett hack på sidan på den, så kan du säkert skruva mer muttern igen och rensa gängorna (som du skulle gjort först).
#1498460
Prova att ha en domkraft som trycker på styrleden underifrån. Med lite tur så kan man på så sätt trycka fast leden tillräckligt hårt för att kunna lossa muttern. Eller dra ner den så pass långt att den kan ta en bågfil och göra en skära i bulten så du kan hålla emot med en mejsel.

Eller så tar man en lämplig mutterspräckare och så får man sätta dit en ny mutter sedan.
av Erik Å
#1498486
Marlboroman skrev: lör 07 maj 2022, 18:58 Prova att ha en domkraft som trycker på styrleden underifrån. .
Jag skulle ha provat med en liten skruvtving för att pressa in konan mot spindeln samtidigt som man vrider på muttern..
Och sen skruvat tillbaka (-åt) muttern för att kunna rensa gängorna i toppen från rost med ett knivblad och stålborste eller nåt sånt..

Japp, då kan du ta ut felkoder på t&au[…]

Bussningar länkarm duett

Det finns verkstadshandböcker på PV-klu[…]

Rekommenderar att vänta med mjukvara 3.0, den[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]