Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Janne57
#1497875
Är i behov av nytt avgassystem till 244- 87 B230F. Enligt märkningen i motorutrymmet skall det vara katalysator på den, men förmodligen har någon tidigare ägare tagit bort den eftersom den saknas nu. Jag har även besiktat den 3 ggr utan påpekande på detta.
Det var inte obligatoriskt med katalysator då, men om jag t.ex anger reg.nr på skruvat.se vid sökningen står det 2,3 i Cat.
Jag funderar ändå på att beställa avgassystem utan katalysator. Förmodligen finns det fler som varit i samma situation och kanske kan ge mig lite råd.
M.v.h Janne
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1497881
Har du kört utan kat i ca 6 år fick jag det till med huvudräkning så kör på med det. Om du inte vill återställa den till originalutförande. Är det lite av en vardagsbil som du ska använda så kör på utan. Hade jag gjort eftersom det inte är ett krav att använda kat på den bilen.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av lennarte
#1497894
Det är inte krav på att använda, så den behöver inte fungera. Men enligt dom regler som finns så ska där vara en katalysator om bilen var utrustad med en sådan när bilen var ny. Dom har gjort fel på besiktningen och du kan åka på ombesiktning om dom är nogranare nästa gång. Även vid en "flygande" även om den risken inte är så stor. Jag hade köpt typ Biltemas billigaste, du behöver ju inte ha lambdasond i den. Så är du säker framöver :-D :-D
av errim
#1497896
Jag tänker tvärtom. Jag hade en 240 -88, behövde byta avgassystem på den. bytte då även katalysatorn eftersom den var rensad. En katalysator är inte så himla dyr. Bilen gick lika fint som innan och framför allt avgaserna blev mycket trevligare. Tycker det är lite pinsamt att komma med orenade avgaser om man kör bland folk. Ska du bara köra i skogen spelar det ingen större roll.
Jag rekommenderar att skaffa katalysator.

Med vänlig hälsning, Bengt
av Tilly
#1497897
Det är visst krav på att ha katalysator på den bilen. Har den sålts och registrerats med katalysator så skall den ha det. Bara för att det har gått att besikta tre gånger innebär det ju inte att det inte kan bli nedslag den fjärde.

Skall du byta även främre röret så är det väl bättre att sätta dit en katalysator. Annars är ju risken att du får göra om arbetet och då har du ju köpt ett framrör i onödan. Tänker du inte byta främre röret nu så låt det gamla sitta där och hoppas att de blundar även på nästa besiktning. 🙂
av errim
#1497899
Mitt svar ovan var menat till Gliz..

@Lennarte. Årsmodell -87, -88 (första halvåret) har LH 2.2 med lambdasond i avgasgrenröret. Så köper du katalysator för senare årsmodeller får du plugga hålet som finns för lambdasonden i katalysatorn.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1497905
errim skrev:Jag tänker tvärtom. Jag hade en 240 -88, behövde byta avgassystem på den. bytte då även katalysatorn eftersom den var rensad. En katalysator är inte så himla dyr. Bilen gick lika fint som innan och framför allt avgaserna blev mycket trevligare. Tycker det är lite pinsamt att komma med orenade avgaser om man kör bland folk. Ska du bara köra i skogen spelar det ingen större roll.
Jag rekommenderar att skaffa katalysator.

Med vänlig hälsning, Bengt
Jag är lite kluven vill jag medge. Min tanke på det hela är att motorn är konstruerad för att inte ha katalysator. Det va mer så jag tänkte. Katalysatorn renar men det blir något större motstånd i avgassystemet vilket påfrestar motorn lite mer och med en äldre motor kan det lilla vara skillnaden på hel / trasig. Men vist avgasreningsmässigt är ju körning med katalysator bättre. Där instämmer jag.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk


Användarvisningsbild
av lennarte
#1497921
errim skrev:Mitt svar ovan var menat till Gliz..

@Lennarte. Årsmodell -87, -88 (första halvåret) har LH 2.2 med lambdasond i avgasgrenröret. Så köper du katalysator för senare årsmodeller får du plugga hålet som finns för lambdasonden i katalysatorn.
På Biltemas katalysatorer för lambdasond är hålet redan pluggat. Men dom har katalysatorer som inte är förberedda för lambdasond också. Detta är alltså eftermarknads modeller, inte original kopior
Användarvisningsbild
av maccus
#1498110
Janne57 skrev:Tack för de svar jag fått. Jag monterar ett komplett avgassystem med katalysator i.o.m. att det är märkt så i motorutrymmet. Onödigt att chansa känner jag Bild
Hej
Redan På 88 årsmod av 240GL så började Volvo montera katalysatorer
Pga av någon skattetekniskt kryphål & på 1989 årsmod så Blev det Krav på kat
Kolla på skruvat.se där kan du hitta en kat till din bil för ca 1600 kr & Ett nytt främre rör med rätt trekant fäste Mot Kat för ca 1200 kr

Skickat från min XQ-BT52 via Tapatalk

Löjliga priser XC70

Ägarna av äldre xc70 hänger p&ari[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser det […]

Det var i något högre hastigheter ljud[…]

Felkodsläsare vida

Hej! Ķort fråga till er. Jag har 2st s60 fr&[…]