Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1498147
maccus skrev:Redan På 88 årsmod av 240GL så började Volvo montera katalysatorer
Det började långt tidigare på export modeller. Volvo 240 var första bil som hade lambdastyrd katalysatorrenad motor omkring 1976. Men dessa var olagliga att köra med i Sverige p.g.a Sveriges nya avgasregler som infördes 1976. När resten av världen runt omkring började erbjuda katalysatorrenad bilar var dessa totalt förbjudna här. Inte förren på hösten 1986 blev det tillåtet att använda katalysatorrenade bilar här. Först ut var faktiskt Mazda 626 av -87 års modell, tätt följt av Volvo. 1989 kom sedan en ny lag om avgasrening, då blev det tvång med lambdastyrd katalysatorrening. 1993 kom en skärpning av avgasreglerna, senare (2007??) släpptes (lättades) kraven på modeller äldre än - 93.
Användarvisningsbild
av maccus
#1498193
lennarte skrev:
maccus skrev:Redan På 88 årsmod av 240GL så började Volvo montera katalysatorer
Det började långt tidigare på export modeller. Volvo 240 var första bil som hade lambdastyrd katalysatorrenad motor omkring 1976. Men dessa var olagliga att köra med i Sverige p.g.a Sveriges nya avgasregler som infördes 1976. När resten av världen runt omkring började erbjuda katalysatorrenad bilar var dessa totalt förbjudna här. Inte förren på hösten 1986 blev det tillåtet att använda katalysatorrenade bilar här. Först ut var faktiskt Mazda 626 av -87 års modell, tätt följt av Volvo. 1989 kom sedan en ny lag om avgasrening, då blev det tvång med lambdastyrd katalysatorrening. 1993 kom en skärpning av avgasreglerna, senare (2007??) släpptes (lättades) kraven på modeller äldre än - 93.
Okej tack för informationen
Man lär sig nya saker hela tiden under hela livet BildBild

Skickat från min XQ-BT52 via Tapatalk

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]