Sida 1 av 1

240 med autmatlåda

Postat: mån 25 apr 2022, 08:48
av StoraB
Ska oljenivå kollas med motorn igång eller avstängd. + Verkar vara bakre tätningen som droppar ngt. Går det att byta tätningen utan att demontera växellådan ?

Re: 240 med autmatlåda

Postat: mån 25 apr 2022, 14:05
av LottaGroning
Egentligen ett tvåmansuppdrag men man kan göra det själv om handbromsen är att lita på: Motor å låda i normal arb temp, motor på, drive ilagd, OBS handbromsen ilagd.Kolla nivån på stickan.
Om läckaget är litet kan det räcka med att hälla i en p-box mjukgörare i lådan som en första åtgärd.

Re: 240 med autmatlåda

Postat: ons 27 apr 2022, 07:29
av StoraB
Tack för svaret.. Utmärkt.

Re: 240 med autmatlåda

Postat: ons 27 apr 2022, 07:32
av frasse4
Vilken låda är det? De fyrstegade ska kollas med motorn igång och läget P. Man ska starta i P, gå igenom alla lådans växelsteg med spaken och stanna ca 2 sekunder i varje läge sedan tillbaka till P och kolla nivåen. Motorn ska gå på tomgång hela tiden.

Re: 240 med autmatlåda

Postat: tor 28 apr 2022, 07:52
av StoraB
Det är en 4-stegslåda . Bilen en 1988 från USA med flyttlass. + Någon sam använt P-boxmjukgörare , Ifall den gör tätningen mjukare är den kanske också mer aggressiv ? Tack för svaret.

Re: 240 med autmatlåda

Postat: tor 28 apr 2022, 08:42
av frasse4
Bakre tätningen bytte en verkstad åt mig med lådan på plats (ZF på 940), bara låssa kardanen och byta packboxen. Nästan ingen olja som rann ut när man bytte.

Re: 240 med autmatlåda

Postat: tor 28 apr 2022, 12:45
av LottaGroning
Att använda P-boxmjukgörare får materialet i o-ringar och p-boxar att "kvickna till" och bli spänstigare igen. Har räddat flera läckage genom åren både på motorer å lådor. Hjälper även mot inre läckage i ventilhusets o-ringar i automatlådor.Det är dock inget mirakelmedel mot stora läckage.

Re: 240 med autmatlåda

Postat: mån 02 maj 2022, 20:07
av errim
240 med automatlåda hade endast AW-lådor. AW70, och AW7i (om bilen var utrustad med dragkrok). Utgående axel i dessa lådor är lagrad i ett glidlager, alltså en bussning. Om det är glapp i denna så brukar det läcka,. det hjälper då inta att byta packbox utan då måste också bussningen bytas för att det ska bli tätt.

940 som har aw-låda har AW70L eller AW71L. Dessa lådor har kullagrad utgående axel. Jag bytte min AW70 låda till AW70L och fick då alltså lockup på sista växeln, inte så dumt :-)