Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av otech740
#1496916
Har sett många rallyåkare montera ett såkallat "wattlänk" på sin bakaxel. Kan nån förklara vad den är till för exakt?
Min gissning är att den till skillnad från original hundben håller bakaxeln i en paralell linje under hela fjädringsvägen så dom slipper att axeln trycker sig åt höger när dom är ute och river upp någon grusväg
Har jag rätt eller fel?
Användarvisningsbild
av otech740
#1497034
Tack tack!, satt o hade en fundering över luftfjädring och just problemet med att bakaxeln på 2/7/940 alltid skjuter åt höger ju lägre det går (har man coils eller typ sänkfjädrar kan man ju lösa det med justerbart stag) sen kom jag o tänka på wattlänk. Vart köper man något sånt? är det något man kan få på en bil utan att bli av med en hel årslön?
Användarvisningsbild
av Davveberg
#1497039
Det finns en uppsjö sidor som erbjuder 4-länk och watt-länk.. en svensk sida är ju

https://jebs.se/vara-kategorier/4-link/

Kostar väl sådär..BildBild Och då får man ändå modifiera.. Jag bygger eget. Beställer bara uniballs/heim joints och svetsar och byter själv. Krångligare? Ja, men då får jag rätt på en gång. Det finn väl inget ”bolt on” till 240, så man får modifiera efter hand..
Användarvisningsbild
av otech740
#1497077
Ja att bygga själv är jag mycket för, om jag någonsin bygger nån rejäl asfaltsrivare på luft lär jag nog gå någon customväg med wattlänk eller nått
Tack för tips!
Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!