Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av InspectorNorse
#1496728
Hej!

Jag och min sambo åker från Sundsvall upp till Lofoten i sommar på ett biläventyr där vi planerar att sova i bilen(en 245 från -88). Jag köpte den i fjol sommar och körde från Abisko till Sundsvall utan ett enda missöde! Nu blir det alltså en till ännu längre resa på kanske totalt 200 mil och jag som inte är så proffsig på att meka funderar på om det är ngt uppenbart jag borde se över innan vi far iväg? Fick hjälp med kamremsbyte i somras(gått 38k mil) och lite annat som jag inte minns nu förstås, haha.. men iallafall så tänkte jag höra med er om ni har bra tips på grejer jag kan börja se över redan nu och ngt uppenbart bra-att-ha, såsom säkringar tex etc.. tacksam för tips!! Allt väl //Nöjd volvoägare
av UnleashFusion
#1496731
som ovan nämnde och om det görs kolla att även fjädrarna&dämparna, mer än så tror jag inte det behövs? eventuellt alla däck; inga felslitning, påväg slut
Användarvisningsbild
av frasse4
#1496757
Ett extra bränslepumprelä. En powerbank med starthjälp kan vara bra att ha, man kan nödladda mobilerna också med den.
av Solomon
#1496780
Bror har noll koll på bilar. När han åker till koppang Norge resan gick ganska bra. När han var på väg hem bak bromsarna började skrika. Det var bromsbelägg som var slut. Han bara kör men ja bak bromsarna förstört och blir byte på skivorna och belägg. Kylväska var lågt men ja han fyllde normal vatten 🤓
av errim
#1496801
Hej
Jag skulle byta ALLA vätskor på bilen. Jag gör alltid det när jag köper en äldre bil. Alltså byt olja i motor, växellåda, bakaxel, servostyrning och som nämnts ovan bromsvätska. Ja byt även kylarvätska och se till att där inte finns läckage.

Övrigt, kolla reservdäcket och se till att domkraft o domkraftsfästen funkar.

Mvh, Bengt
Användarvisningsbild
av lennarte
#1497087
En sak som skiljer Norska vägar mot Svenska är just backarna. Kör man på "svenskt vis" (bromsa nerför) kan man få stora problem. Det innebär stora påfrestningar på skivor klossar och bromsvätskan. I Europa (Alperna, Karpaterna, Pyreneerna, Dolomiterna m.m) måste man köra på växel istället för broms nerför. En regel är att köra på samma växel nerför som uppför. Om motorn varvar högt nerför (för högt?) får man växla ner en växel till. Har man gammal (äldre än typ 5 år) bromsvätska är man verkligen "ute på hal is" om man försöker bromsa sig nerför backarna
av LottaGroning
#1497100
Instämmer helt med ovanstående. Viktigt att veta om Norska regler är att reflexväst måste finnas lätt åtkomligt i bilen (helst i ryggstödsfickan) samt att bilen måste ha bärgningsförsäkring.
Har själv provat på att åka Trollstigen nerför med 850 automat( -96 40 000 mil) med huvudsakliga motorbromstekniken. När vi kom ner till rastplatsen efter stigen gick det nästan att ta på skivorna.
Intressant kuriosa. :party:
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]