Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Antonfolkabuss
#1496353
Som tillägg så tror jag aldrig att den har gått helt perfekt. Motorn sattes in av tidigare ägare (förvisso av en verkstad men allt verkar inte helt hundra enligt mig).
Tyvärr är jag inte så kunnig på B21 (ännu) så blir osäker på om viss saker också saknas/är felkopplade. Kan ni se på bilderna om slangar osv verkar sitta rätt? Bifogar två bilder där det kanske ska vara något monterat. Vevhusvent. Etc?
Bilagor
573BEBD5-688F-4933-B1AC-FB4069CB58E8.jpeg
573BEBD5-688F-4933-B1AC-FB4069CB58E8.jpeg (3.64 MiB) Visad 257 gånger
76F19F90-6831-44E1-B35B-7E07B84A1D3F.jpeg
76F19F90-6831-44E1-B35B-7E07B84A1D3F.jpeg (3.3 MiB) Visad 257 gånger
C655E3D2-5A50-4C66-8B93-4DED71EE54F4.jpeg
C655E3D2-5A50-4C66-8B93-4DED71EE54F4.jpeg (3.56 MiB) Visad 257 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1496359
Det är väldigt länge sedan jag jobbade med en B21 motor. Locket på den nedre bilden ser ut att varit där sedan ny. Men, där sitter oljefällan på senare modeller (B230). Den separerar bort olje droppar (som leds tillbaka ner i tråget) från dom "ångor" som sugs in i motorn genom en nippel i insuget. Du kanske ska skaffa en bok (typ Haynes) som beskriver B21/B23 motorn. T.ex en om tidiga 240 modeller. Om t.ex slangen för vevhusventilationen går direkt från ventilkåpan till luftfiltret blir det nog "kletigt" i förgasaren.
XC70 - S80 och XC90 i ett?

XC60 T6 med 10mil om dagen låter dyrt. XC70 […]

Peking

Vågar jag köra?

Idag har två lampor börjat lysa. De lys[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag bytte ena fjädern på min V70 2012 v[…]