Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dubbelnisse
#1495803
Har en Volvo 244 GL årsm 1990. Behöver spänna handbromsen då den tar väldigt högt upp, går det och isåfall hur gör man? Har precis bytt bromsskivor och klossar bak men inte bromsbackar.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1495820
Du kan spänna upp vajrarna med en 17mm hylsa, lång förlängare och spärrnyckel om du plockar bort askfatet. Men ska du ha en riktigt bra handbroms ska du montera dom justeringar som satt i trummorna på 140, tidiga 240 och 850. Då skruvar du ut justeringen i mittkonsolen, skruvar ut justeringarna i trummorna genom det lilla hålet mellan hjulbultarns och sedan spänner upp vajrarna.
av StoraB
#1496217
Min erfarenhet är att när handbromsen är högt uppe är det dax för backbyte.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1496220
StoraB skrev:Min erfarenhet är att när handbromsen är högt uppe är det dax för backbyte.
Stämmer, och justerar man då handbromsen vid spaken så tar den sämre och sämre varje gång du justerar den p.g.a sämre hävarm i excentern i bromstrumman. Om man istället justerar med expanderar i trumman så behåller du samma "styrka" på handbromsen. Hävarmen och annat blir ju också slitet med åren och då räcker ibland inte justeringen till vid spaken, även med nya backar.

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]

Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?

Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]