Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1496027
Amarace skrev:Man får inte körförbud för att du ändrat motorn, du får föreläggande om regbesiktning som värst.
Enligt 1976 års avgasregler krävs då ett "avgasintyg" att motorns avgasrening överensstämmer med 1976 års regler. Före 1976 är det "fritt fram" nästan, reg.besiktning krävs förstås. Men som jag skrev förut så ändrade (förenklades) reglerna. 1989 års regler gäller inte längre utan 1976 års gäller t.o.m 1993 årsmodeller. Med undantag för katalysatorn. Den måste man ha om det suttit en sådan från början. Därför godkäns att motorbyte till en nyare motor med katalysator. Givetvis ska det reg.besiktnigas och det ska stå i "pappren" att motorn är bytt.
Ett avgasintyg kan kosta 10-tusentals kr.
Nu vet jag inte om något av detta har ändrats i samband med senaste ändring av lagen, därför får man kolla, kolla och dubbelkolla innan man gör något.
av Amarace
#1496094
Har jag sagt något om det? Du rabblar upp helt annat än det jag svarade på. Oavsett regler så får man INTE körförbud, du får ett föreläggamde om regbesiktning. Sen hur du lyckas med den, det är ju en annan sak, men det var inte det jag skrev om!

Men det du skriver stämmer, OM man ska hålla på att ändra måste man ta med i beräkningen att man när som helst kan få ett föreläggamde om regbesiktning.
Och man måste även ta med i beräkningen att man i det föreläggaandet inte bara tro att det kan gå att bara återställa till original, dom kan kräva att man har intyg på att den är original.

Avgasintyget är ett intyg på att motorn överensstämer med typningen av motorn, det krävs en komponentkontroll där det nummermässigt ska stämma med dom delar som sitter på motorn. Problemet är inte att det kostar pengar, problemet är att för så skrev Volvo ut denna komponentkontroll, sen kunde man fara till en verkstad som kollade och intygade. Nu får man inte ut denna komponentkontroll längre.
lennarte skrev:
Amarace skrev:Man får inte körförbud för att du ändrat motorn, du får föreläggande om regbesiktning som värst.
Enligt 1976 års avgasregler krävs då ett "avgasintyg" att motorns avgasrening överensstämmer med 1976 års regler. Före 1976 är det "fritt fram" nästan, reg.besiktning krävs förstås. Men som jag skrev förut så ändrade (förenklades) reglerna. 1989 års regler gäller inte längre utan 1976 års gäller t.o.m 1993 årsmodeller. Med undantag för katalysatorn. Den måste man ha om det suttit en sådan från början. Därför godkäns att motorbyte till en nyare motor med katalysator. Givetvis ska det reg.besiktnigas och det ska stå i "pappren" att motorn är bytt.
Ett avgasintyg kan kosta 10-tusentals kr.
Nu vet jag inte om något av detta har ändrats i samband med senaste ändring av lagen, därför får man kolla, kolla och dubbelkolla innan man gör något.

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]