Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av otech740
#1495799
Tjena, har en B21A motor som jag funderat på att massera med lite småtrim då 100hk är lite lågt enligt mig.
Frågan jag har är då hur de funkar att avlägsna pierburg gasaren och insuget och istället sätta dit en 38/38. Borde jag fila på topplocket och byta ut A kammen till en annan? isf vilken? är det bättre att köra på en 32/36?
Dela gärna eran kunskap!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1495846
Kolla först med Bilprovningen om du får göra något. Dom ändrade i avgasreglerna för ett tag sedan för bilar äldre än - 93, men enligt 1976 års regler får du inte göra så mycket. Har du en bil av -75 års modell eller äldre är det mycket lättare. Annars, du måste göra en registrerings besiktning med avgasintyg och allt det för med sig. Enklast är kanske att köpa en typ B230FB (c:a 130 hk) inklusive bil med motor, styrsystem, elsystem m.m. Det måste vara en bil i original utförande med katalysator.
Du kan byta topplock och kamaxel (det syns ju inte), men har du otur kan det bli knas ändå. Du kan inte byta förgasare då det syns direkt. Samma med att montera t.ex en turbo
Kolla ordenligt först, så det inte blir fel. Kommer säkert fler svar om detta.
Användarvisningsbild
av otech740
#1495882
Ifall det är tillåtet är inget jag bryr mig om och någon sprutmotor är inget som kommer finnas i samma rum som min 79a
Undra bara vad som är bra att göra om man ska köra weber 2port och vilken weber som lönar sig mest då jag hört 38/38 är ganska törstig
Tack ändå! :)
av LottaGroning
#1495925
Vilken effektökning vill du uppnå ? Jag hade weber 36:an samt extractor å 2 tums på min tvåliters ascona när det begav sig. Den drog jämt med SAAB EMS (ca 125 hk) Den var trevlig.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1495941
Som jag skrev, det är inte tillåtet att ändra en motor nyare än -76 års modell. Såvida man inte byter till en katalysatorrenad motor. Men ska du inte besiktiga den så spelar det ju ingen roll.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1495972
Känns inte som att så många besiktningsmän idag vet hur en original B21A ser ut
Användarvisningsbild
av otech740
#1495982
Nä håller med, många som sett bilen (79a 244GL med plåtlucka) står och försöker klura ut vad de är för motor ens när man säger att det inte är b230
Farsan lyckades lura bilprovningen att hans cheva big block va orginal 350 en gång :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
#1495984
frasse4 skrev:Känns inte som att så många besiktningsmän idag vet hur en original B21A ser ut Bild
Nää, men Weberförgasare känner nog dom allra flesta motorkunniga igen. Och definitivt skillnaden mellan Stromberg/SU och Weber, den är ju uppenbar. En nyare Pierburg hade säkert "slunkit igenom". Och, den kan ju faktiskt bli godkänd, men på väg ut genom portarna få körförbud av en motorkunnig polis. Det är nog troligt att det "slinker igenom" men man måste i så fall "ha i tanken" att man när som helst kan bli stoppad och riskera körförbud. I bästa fall ombesiktning.
Sätter man i en t.ex 135 hk B230Fk från en 940 och reg.besiktigar den är det "grönt ljus"
av Amarace
#1496018
Man får inte körförbud för att du ändrat motorn, du får föreläggande om regbesiktning som värst.
Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]

S80

Söker en S80 2007-2016 Manuell . Välv&ar[…]