- fre 08 apr 2022, 23:33
#1495285
Hej.
Jag har hängt mycket här och på olika forum medans jag har byggt om min bil för att få svar på allt man stöter på. Det är mycket osammanhängande svar man har hittat och osäkra svar.
Nu är jag klar med motorbytet och jag känner att en komplett guide från min sida när jag nu är klar, kan hjälpa andra. Så här kommer den. Jag har försökt klara mig på delarna jag har och försökt hålla bygget billigt.
Erfarenhetsmässigt har jag bytt motor på några bilar förut och meckat smått med det mesta men klassar mig själv som en intresserad amatör.
Volvo 245 -1975 med b21 förgasarmotor -----> b230fk "ltt" turbomotor från en 940 -1996
Komplett B230fk motor från donatorbil med elhärva köptes löst.
Steg 1 (Urtagning av motor och låda)
Skruva lös plåten ovanför grillen, och resten av frontdelarna för lättare åtkomst. Jag lossade även huven. Kom ihåg att markera vart skruvarna satt så huven blir rätt inställd vid återmontering.
Lossa kylaren och slangar, gasvajer,kopplingsvajer
Lossa växellådsbalk och kardanaxel(medbringaren). Växelspak lossas ur växellådan(sitter en insexskruv i bakkant undertill som måste skruvas ur för att skjuta sprinten i sidled och frigöra spaken. Lossa stor låsring inifrån bilen som sitter under växellådsdamasken.
Lossa alla elkontakter ur motorn och se till att en kontakt med svart/gul/röd/gulblå färg finns kvar lättillgänglig, dom kablarna kommer behövas senare.
Lossa motorfästen(enklast lossa muttrar under motorbalken) och kolla allt allt går fritt och lyft ur motorn.
Bil inputtad med BM4200 Motorutrymmet före urlyft Motorn påväg ut :)
Motorytrummet Steg 2 (Preparera nya motorn)
B230fk motorn har fördelaren mot torpedväggen och den ryms inte där på en 240.
Den måste skruvas bort och hålet pluggas(alternativt misshandla torpedväggen, men värmepaket sitter nära så inget jag vill göra) Gummigplugg sätter man där fördelaren suttit. Den finns att köpa på dom flesta volvo webshopperna.
Aggregataxel/mellanaxel som driver fördelaren på b21 motorn är den som nu behövs skruvas över till b230fkn eftersom den har inte kugghjul för att driva en blockmonterad fördelare.
Jag tog isär kamrem och kåpor på b21an och skruvade lös fördelaren. Öppnade locket längst bort på motorn, där går det ner en axel som styr oljepumpen. Ta en spetstång och lirka upp den axeln med ett drev på.
Nu med kåpor borta så kan man dra axeln rakt ut. Denna axel från 1975 passar perfekt i b230fk motorn från 96.
Gör likadant med b230fk motorn och montera b21 axeln i den.
Skruva över b21ans motorfästen till b230fkns. Köp nya motorkuddar så du har fräscht.
Nu är det bra ide att inhandla nya packboxar till mellanaxeln och vevaxeln både bak och fram. Packning till bröst/vevaxelkåpan. Kamrem och vattenpump är också bra att köpa nytt.
Kom ihåg nu att aggregataxel-drevet har en markering för att nollställa fördelaren, kom ihåg att ha med det i linjeringen med kamremsbytet. Byta kamrem finns det många guider på youtube hur man gör.
Lägg lite extra tid till att tvätta upp motorn rejält och måla den om det behövs för det är inte så lätt göra på plats.
Byt eller granska alla vakuumslangar så dom är i bra skick.
b21 mot b230fks mellanaxel. Upprustad Denna rem skulle varit rätt ifall jag hade styrservo, men jag fick köpa en ny som gick runt vev-generator-vattenpump. från en b230 båtmotor 110 cm lång. Jag köpte 2 remmar för att köra med dubbla,men den tog i generatorfästet så gick endast köra med en rem. Generator fick brickas ut för att inte ta i fördelarvakuumgrejen. Snittade även bort lite från bulten. Koppla i elsystemet på motorn
Till en början försökte jag forska i hur man kopplar den medföljande 940 härvan. Insåg det är riktigt jobbigt och inga klara guider hur man gör, så jag köpte en elhärva som kom från en 240 med 2.4lh systemet (måste vara nyare än årsmodell 88b för att vara lh2.4) Eftersom denna härva bara har motorstyrning i härvan. 940n har allt inbyggt i härvan vilket betyder mycket onödiga kablar och svårt förstå.
Jag fick hem härvan och kopplade i alla kontakter på rätt ställe (givare,spridare,generator,startmotor osv) före jag lyfte i motorn.
När du kopplat allting från 240 härvan i princip klart, så kommer du märka att du saknar :
Kontakt till luftinsugsslang vid LMM(förvärming till insugsluften?) Denna behövs ej kopplas in.
Kontakt till EGR ventil och Egr:ns sk vakuumförstärkare(Dessa behövs inte heller kopplas in)
Kontakten till Tempgivaren som är till instrumenteringen(givaren på vänster sida toppen närmast fronten på bilen) kommer ha 2 stift i sig, men på 240 härvan har kontakten endast ett stift. Då går det skruva över tempgivaren från b21(den passar) eller köpa en tempgivare som har 1 stift, så att den passar i 240ns kontakt.
Generatorkablar fick moddas lite å snyggas till då generatorn egentligen sitter på andra sidan.
Dra upp kablarna snyggt och snurpade så dom ligger rätt inför motorilyftning.
Nu är motorn redo att lyftas i så tar man resten av elen sedan.
940ns härva full med kontakter, oförståeriligt. Detta fimpades helt och ersattes med ny härva från 240.
Steg 3 (Växellåda/koppling/svänghjul)
Jag hade flera ideer med växellåda. Men jag har tänkt regbesikta bilen och stora problemet då är ju att hastighetsmätaren måste fungera. Hade en m46 liggandes men såklart den var utan hastighetsmätarvajeruttag.
Jag tänkte då att jag gör detta enkelt för mig. Jag tar m45 lådan som satt, och regbesiktar med. Och när bilen blir besiktningsbefriad på ett par år så kan jag byta låda kanske till m90 eller nåt värre och köra med gps-hastighetsmätare.
b230fk motorn jag köpte hade haft automatlåda. Jag skaffade ett svänghjul 60-2 för svänghjulsgivaren från en 240 med lh2.4 systemet som inte var dubbelmasse. Dom är lättare och bättre än original från 940.
Kopplingen från b21 var inte rätt så jag fick köpa en ny lamell och tryckplatta. För att få ihop m45 8 splinesad med ett 228 svänghjul så var det enda som gick att köpa sinterlamell. Jag köpte en 6puckad fjädrad sinterlamell och tryckplatta. Fick svänghjulet plansvarvat. Sista problemet jag stötte på nu var att svänghjulsgivaren sticker ut en bit och jag fick då modda kapa/borra ut ur växellådans sprängkåpa så att växellådan gick att skjuta in helt. Sedan var det bara att montera ihop allt. Såklart här först en rejäl växellådstvätt,oljebyte och målning.
Nya kopplingen med avkapad växellådeaxel som styrning inför montering Urkapningen ur kåpan på växellådan Lite silikon för att täta runtikring Steg 4 (Bränslesystem)
Eftersom en insprutsmotor ska i så behövs det en ny returledning.
Tankarmaturen i tanken måste byggas om, det ska även gå att ta från en annan bil, men jag ville försöka lösa allt med delarna jag har. Jag använde en rejäl bränslepump (bosch 044) och enligt uppgifter ska det räcka med en pump i tanken.(senare 940 ltt hade bara en pump i tanken)
Jag lossade armaturen och med modifikationer och lite finess så monterade jag fast pumpen på det befintliga sugröret. Jag svetsade fast en skruv och fäste så att pumpen även sitter även gängad upptill genom armaturlocket. Sugfilter till tank köptes till pumpen. Hålet för bränsletank och armatur vart för litet med elpumpen så jag kapade upp det hålet med tigersåg och tömde tanken och rengjorde den. Sedan svetsade jag ut lite plåtar på armaturen för att kunna skruva fast den igen.
Den befintliga bränsleanslutningen till armaturen, och befintliga bränsleledning använde jag som retur. Den nya ledningen blir tryckledning. Jag började kolla på bränsleledningar och läste folk använder "AN6" och jag förstod varken hur ja skulle få ihop allt och det var dyrt, så här tänkte jag kör på vanliga metoden, slang och slangklammer. Jag fick köpa en slangnippelsats till bränslepumpen för att koppla på slang. Köpte en bit in-tank slang och 5 meter kopparledning 8mm från biltema. Jag drog ut slangen ur locket på armaturen och drog kopparledning bredvid befintlig ledning under hela bilen. Försökte hålla klamrena kring 10 centimeter mellan varandra för regbesiktning kräver det. Självborrande skruv.
Angående bränslefilter så köpte jag ett filter på biltema med slanganslutningar. Kollade så att 2 klammer ska rymmas. Jag hittade inget lämpligt ställe under, så jag beslutade att det får sitta i motorutrymmet. Jag monterade det på vänster sida med plåtband och lite dämpande material. Jag skruvade fast en gummibit över filtret som stötskydd och om någon slang skulle lossna så spolar bensinen inte överallt. jag har minst 2 klammer överallt. På kopparledningen värmde jag ändarna och slog den trubbig så den liknade en bromsledning, och trädde slang över och använde 3 klammer. På bränslefiltret,bränslepump och fuelrailnippel använde jag 2 klammer per ställe.
"Nu lyfte jag ner motorn i bilen"
För att fästa bränsletryckslangen på fuelrailen så var jag tvungen söka upp en nippel för slang.
På fuelrailen sitter det en m14 1.5 anslutning med utvänding gänga och kona invändigt. Jag köpte fel nippel en gång för att sedan hitta en med rätt kona. (https://www.streetpower.se/slangnippel- ... 7-8mm.html )
Nu kunde jag fästa tryckbränsleslangen, och returslangen passade direkt på railen, den hade slangnippel på sig.
Såna här läppar punktsvetsade jag fast så att den går skruva fast mot den uppkapade förstorade bränsletanken. La även dit 2 småbitar till så det vart helt runt. Steg 5 (Ilyftning av motor och installation)
Lyft i motorn och koppla in det vanliga, kardan, hastighetsmätare, kopplingsvire, gasvajer, motorfästen, fuelrailnippeln och retur med slangar m.m..
Gasvajern var på tok för lång. över metern. Var tvungen köpa en ny som var till 240 insprutmotor 60-70cm lång.
Kylare/intercooler
Nu kom jag till kylaren och intercooler och jag fick köpa nya kylslangar för turbomotorn ska ha vattenkylning till turbon och det är specialslangar till det så b21ans passar ej.
Jag la både kylare(b21ans) och intercooler(940ltt)på plats och insåg att intercoolerns slangar kommer inte räcka till om jag monterar kylaren där den varit. Jag fick då korta slangarna till kylaren och skruvade fast "förlängningsläppar" av tjockt plåtband nere på kylarbalken, så att kylaren kunde stå närmare motorn,utanför sin ordinarie plats.
Nu monterade jag tillbaka frontdelarna med övre frontplåt för att se om kylarna fick plats och eftersom jag nu kunde ställa intercoolern på iprincip kylarens originalplats så fick jag precis ihop det med intercoolerns originalrör och det gick även utan att kapa i frontplåtarna. Jag fick snedställa intercooler något för att intercoolerslang skulle räcka maximalt men knappt synligt.
Jag la gummerade grejer under kylarna så dom står säkert. Jag kapade 2 plattjärnsbitar och tog lite gummibitar och tillverkade ett fäste för kylare och intercooler så dom ligger med någon millimeters mellanrum.
Nu tänkte jag montera luftfilter men en bekant sa att hans polare hade regbesiktat en 240 turbo och dom hade gnällt på att han hade öppet luftfilter och var tvungen installera original luftburk.
Eftersom jag fick med den(men den är riktigt stor och otymplig) tänkte jag att jag ger det en chans.
Jag monterade bort spolarbehållaren vid höger framlykta och började passa in den.
Jag fick snitta av den lite med tigersåg och modifiera om den annars låg kylaren för nära och fläktkåpan på kylaren tog i fläkten på motorn. Kapade även bort en utbuktning på själva karossen med rondell för att luftburken skulle sitta bättre. Nu monterade jag plastfläktkåpan och det krävde lite mod och justeringar för att passa in utan att fläkten tar i.(fick holka ur plast vid slanganslutningar) Det vart inte optimalt men funkar. Helst skulle man haft mindre luftburk.
Expansionskärl
Expansionskärlet rymdes precis bredvid LMM och slangarna räckte, fick kapa någon slang för att få det bra.
Skruvade om originalfästet och fäste det på lämpligt ställe och fäste kärlet.
Spolarvätskebehållare
Nu har jag ju fimpat den stora vätskebehållaren och ersatt den med luftburk. Så jag hittade en smidig spolarbehållare (1.5liter) med pump på biltema för ca 150 kronor som jag monterade på torpedväggen på lämplig plats och kopplade på originalkablar och kopplade in på huven.
Kolkanister?
Kolkanister ska användas inför regbesiktning om avgaskrav osv måste följas och den ska kopplas in på dom 2 uttagen bredvid varandra på insuget vid gasspjället, och vidare till bränsletank. Detta kändes drygt och jag ska inte behöva det på 75as årsmodell utan avgaskrav så jag pluggade dessa.(Drog en slang mellan hålen och klamrade)
Nu skruvade jag tillbaka motorhuven.
Provar montera IC och inser jag måste flytta befintliga kylarfästen lite närmare motorn Fästen gjorda och slangar kapade och allt monterat Spolartank monterad och elhärva snurpad och skyddad från downpipe Var tvungen kapa ett snitt och banka in denna centimetern för att få luftfilterboxen att passa annars skulle fläkten ta i fläktkåpan. Kolkanisteruttag pluggade
Steg 6 (Avgassystem / downpipe)
Downpipen fick jag med från volvo 940. Den behövde lite modifikationer. Den tog i torpedväggen när jag provade montera den så jag kortade av röret 2-3cm nära flänsen för turbon och vred den svagt. Ner till så var den för sned för att gå "rakt" jämns med bilen så jag fick kapa på 2 andra ställen och svetsa om den så den vart rak. Kopplade i lambdasondkabeln och se till att elhärvan och karossen inte är för nära röret. Resterande av systemet byggde jag med egen fantasi av 2.5 tums rör och 2 ljuddämpare för att den hålla lägre ljudnivå inför besiktning. Någon skrev man måste ha 2 ljuddämpare för regbes och jag tänkte ta det säkra före osäkra. Använde universala upphängningar från biltema och fäste på passande ställen så systemet ligger fritt.
Slipade ytan är där jag kortade och svetsade om downpipen. Steg 7 (Koppling av elsystemet i motorutrymmet)
Spridarmotstånd måste kopplas in och användas så man inte bränner tändenheten. (Jag fick detta färdigkopplat på härvan jag köpte så jag skruvade upp motstånden på fjädertornet)
Förläng LMM kablarna så kontakten räcker fram till LMM.(redan gjort för mig också)
Lambasondkabeln ska tydligen vara olika färger mellan 940 och 240 men det var kopplat rätt på min härva.
Dessa ovanstående 3 saker finns att googla på för att se hur man gör.
Skruvade upp tändförstärkare, liten silvrig sak som hängde med i härvan på fjädertornet. (även EGR vakuumförstärkare med slangar fäste jag där)
Generator,startmotor,tempgivare,oljetryck
Dessa saker finns redo i din ordinarie härva. Du ska ha en kontakt fri från när du kopplat lös b21 motorn.
På härvan på nya motorn finns det nu en kontakt hängandes nere nära startmotorn. Den kontakten har en svart(oljetryck)röd(generatorlampa)gul/blå(startmotor)gul(tempgivare) kabel i sig. Samma färger ska du ha i ordinarie kontakten i ordinare härvan. Det kommer krävas förlängning av sladdar och skarvning för att koppla samman dessa kablar på bästa möjliga sätt. Snurpa fast dom fint. Blå(eller blågul) är till startmotorn. Och går in i tändningslåset via en blå kabel. Denna kabel ska du koppla in dig på inne i bilen senare.
Befintliga pluskabeln från batteriet skruvar du fast på startmotorns solenoid.
Minuskabeln följde med motorn och kom från blocket och hade kabelsko för att fästa i till kaross och till batteri så det gjorde jag.
Tändspole/varvräknare
Dessa kablar hänger i härvan och når precis till fördelaren om du har fördelaren vid fjädertorn.
Blåa kablarna med stift(hona) kopplas in på plus på fördelaren.
vit/röda kablarna med stift(hona) kopplas in på minus på fördelaren.
En annan "kabeldragning" finns också på härvan som har röd/vit kabel och en blå kabel)
röd/vita är till varvräknaren. Blåa tror jag ska försörja tändbox och ska ha ström vid tändning(läge 2) och vid läge 3(starttillfälle). Den kabeln kan teoretiskt också kopplas på fördelarens plus men jag kände jag vill ha den på säkring så jag skarvade på kabeln och drog in den till bilen via torpedväggen. Drog även in varvräknarkabeln. Mer om denna kabel senare.
Övrigt
Där härvan ska genom torpedväggen är det en jordkabel som jag jordade på torpedväggen. Även jordkablar från ventilkåpan jordade jag i torpedväggen på passande ställe.
Elhärva genom torpedvägg
Nu ska allt vara kopplat i motorutrymmet och härvan måste genom torpedväggen, där boxarna och systemrelät ska monteras. Jag jämförde bilder på nätet vart jag skulle borra hålet. En nyare 240 med insprut har alltså hål för härvan men det har inte en 75as volvo.(iallafall inte på rätt ställe) Jag kapade upp ett 55-60 mm stort hål och tröck genom resten av härvan. Det är alltså kabel för tändbox,bränslebox,systemrelä(bränslerelä) och en 11 polig kontakt. Denna kontakt finns även som 9 polig och kan ha lite andra färger.
Olika saker monterat på fjädertorn Koppling på tändspole
Jag har hängt mycket här och på olika forum medans jag har byggt om min bil för att få svar på allt man stöter på. Det är mycket osammanhängande svar man har hittat och osäkra svar.
Nu är jag klar med motorbytet och jag känner att en komplett guide från min sida när jag nu är klar, kan hjälpa andra. Så här kommer den. Jag har försökt klara mig på delarna jag har och försökt hålla bygget billigt.
Erfarenhetsmässigt har jag bytt motor på några bilar förut och meckat smått med det mesta men klassar mig själv som en intresserad amatör.
Volvo 245 -1975 med b21 förgasarmotor -----> b230fk "ltt" turbomotor från en 940 -1996
Komplett B230fk motor från donatorbil med elhärva köptes löst.
Steg 1 (Urtagning av motor och låda)
Skruva lös plåten ovanför grillen, och resten av frontdelarna för lättare åtkomst. Jag lossade även huven. Kom ihåg att markera vart skruvarna satt så huven blir rätt inställd vid återmontering.
Lossa kylaren och slangar, gasvajer,kopplingsvajer
Lossa växellådsbalk och kardanaxel(medbringaren). Växelspak lossas ur växellådan(sitter en insexskruv i bakkant undertill som måste skruvas ur för att skjuta sprinten i sidled och frigöra spaken. Lossa stor låsring inifrån bilen som sitter under växellådsdamasken.
Lossa alla elkontakter ur motorn och se till att en kontakt med svart/gul/röd/gulblå färg finns kvar lättillgänglig, dom kablarna kommer behövas senare.
Lossa motorfästen(enklast lossa muttrar under motorbalken) och kolla allt allt går fritt och lyft ur motorn.
Bil inputtad med BM4200 Motorutrymmet före urlyft Motorn påväg ut :)
Motorytrummet Steg 2 (Preparera nya motorn)
B230fk motorn har fördelaren mot torpedväggen och den ryms inte där på en 240.
Den måste skruvas bort och hålet pluggas(alternativt misshandla torpedväggen, men värmepaket sitter nära så inget jag vill göra) Gummigplugg sätter man där fördelaren suttit. Den finns att köpa på dom flesta volvo webshopperna.
Aggregataxel/mellanaxel som driver fördelaren på b21 motorn är den som nu behövs skruvas över till b230fkn eftersom den har inte kugghjul för att driva en blockmonterad fördelare.
Jag tog isär kamrem och kåpor på b21an och skruvade lös fördelaren. Öppnade locket längst bort på motorn, där går det ner en axel som styr oljepumpen. Ta en spetstång och lirka upp den axeln med ett drev på.
Nu med kåpor borta så kan man dra axeln rakt ut. Denna axel från 1975 passar perfekt i b230fk motorn från 96.
Gör likadant med b230fk motorn och montera b21 axeln i den.
Skruva över b21ans motorfästen till b230fkns. Köp nya motorkuddar så du har fräscht.
Nu är det bra ide att inhandla nya packboxar till mellanaxeln och vevaxeln både bak och fram. Packning till bröst/vevaxelkåpan. Kamrem och vattenpump är också bra att köpa nytt.
Kom ihåg nu att aggregataxel-drevet har en markering för att nollställa fördelaren, kom ihåg att ha med det i linjeringen med kamremsbytet. Byta kamrem finns det många guider på youtube hur man gör.
Lägg lite extra tid till att tvätta upp motorn rejält och måla den om det behövs för det är inte så lätt göra på plats.
Byt eller granska alla vakuumslangar så dom är i bra skick.
b21 mot b230fks mellanaxel. Upprustad Denna rem skulle varit rätt ifall jag hade styrservo, men jag fick köpa en ny som gick runt vev-generator-vattenpump. från en b230 båtmotor 110 cm lång. Jag köpte 2 remmar för att köra med dubbla,men den tog i generatorfästet så gick endast köra med en rem. Generator fick brickas ut för att inte ta i fördelarvakuumgrejen. Snittade även bort lite från bulten. Koppla i elsystemet på motorn
Till en början försökte jag forska i hur man kopplar den medföljande 940 härvan. Insåg det är riktigt jobbigt och inga klara guider hur man gör, så jag köpte en elhärva som kom från en 240 med 2.4lh systemet (måste vara nyare än årsmodell 88b för att vara lh2.4) Eftersom denna härva bara har motorstyrning i härvan. 940n har allt inbyggt i härvan vilket betyder mycket onödiga kablar och svårt förstå.
Jag fick hem härvan och kopplade i alla kontakter på rätt ställe (givare,spridare,generator,startmotor osv) före jag lyfte i motorn.
När du kopplat allting från 240 härvan i princip klart, så kommer du märka att du saknar :
Kontakt till luftinsugsslang vid LMM(förvärming till insugsluften?) Denna behövs ej kopplas in.
Kontakt till EGR ventil och Egr:ns sk vakuumförstärkare(Dessa behövs inte heller kopplas in)
Kontakten till Tempgivaren som är till instrumenteringen(givaren på vänster sida toppen närmast fronten på bilen) kommer ha 2 stift i sig, men på 240 härvan har kontakten endast ett stift. Då går det skruva över tempgivaren från b21(den passar) eller köpa en tempgivare som har 1 stift, så att den passar i 240ns kontakt.
Generatorkablar fick moddas lite å snyggas till då generatorn egentligen sitter på andra sidan.
Dra upp kablarna snyggt och snurpade så dom ligger rätt inför motorilyftning.
Nu är motorn redo att lyftas i så tar man resten av elen sedan.
940ns härva full med kontakter, oförståeriligt. Detta fimpades helt och ersattes med ny härva från 240.
Steg 3 (Växellåda/koppling/svänghjul)
Jag hade flera ideer med växellåda. Men jag har tänkt regbesikta bilen och stora problemet då är ju att hastighetsmätaren måste fungera. Hade en m46 liggandes men såklart den var utan hastighetsmätarvajeruttag.
Jag tänkte då att jag gör detta enkelt för mig. Jag tar m45 lådan som satt, och regbesiktar med. Och när bilen blir besiktningsbefriad på ett par år så kan jag byta låda kanske till m90 eller nåt värre och köra med gps-hastighetsmätare.
b230fk motorn jag köpte hade haft automatlåda. Jag skaffade ett svänghjul 60-2 för svänghjulsgivaren från en 240 med lh2.4 systemet som inte var dubbelmasse. Dom är lättare och bättre än original från 940.
Kopplingen från b21 var inte rätt så jag fick köpa en ny lamell och tryckplatta. För att få ihop m45 8 splinesad med ett 228 svänghjul så var det enda som gick att köpa sinterlamell. Jag köpte en 6puckad fjädrad sinterlamell och tryckplatta. Fick svänghjulet plansvarvat. Sista problemet jag stötte på nu var att svänghjulsgivaren sticker ut en bit och jag fick då modda kapa/borra ut ur växellådans sprängkåpa så att växellådan gick att skjuta in helt. Sedan var det bara att montera ihop allt. Såklart här först en rejäl växellådstvätt,oljebyte och målning.
Nya kopplingen med avkapad växellådeaxel som styrning inför montering Urkapningen ur kåpan på växellådan Lite silikon för att täta runtikring Steg 4 (Bränslesystem)
Eftersom en insprutsmotor ska i så behövs det en ny returledning.
Tankarmaturen i tanken måste byggas om, det ska även gå att ta från en annan bil, men jag ville försöka lösa allt med delarna jag har. Jag använde en rejäl bränslepump (bosch 044) och enligt uppgifter ska det räcka med en pump i tanken.(senare 940 ltt hade bara en pump i tanken)
Jag lossade armaturen och med modifikationer och lite finess så monterade jag fast pumpen på det befintliga sugröret. Jag svetsade fast en skruv och fäste så att pumpen även sitter även gängad upptill genom armaturlocket. Sugfilter till tank köptes till pumpen. Hålet för bränsletank och armatur vart för litet med elpumpen så jag kapade upp det hålet med tigersåg och tömde tanken och rengjorde den. Sedan svetsade jag ut lite plåtar på armaturen för att kunna skruva fast den igen.
Den befintliga bränsleanslutningen till armaturen, och befintliga bränsleledning använde jag som retur. Den nya ledningen blir tryckledning. Jag började kolla på bränsleledningar och läste folk använder "AN6" och jag förstod varken hur ja skulle få ihop allt och det var dyrt, så här tänkte jag kör på vanliga metoden, slang och slangklammer. Jag fick köpa en slangnippelsats till bränslepumpen för att koppla på slang. Köpte en bit in-tank slang och 5 meter kopparledning 8mm från biltema. Jag drog ut slangen ur locket på armaturen och drog kopparledning bredvid befintlig ledning under hela bilen. Försökte hålla klamrena kring 10 centimeter mellan varandra för regbesiktning kräver det. Självborrande skruv.
Angående bränslefilter så köpte jag ett filter på biltema med slanganslutningar. Kollade så att 2 klammer ska rymmas. Jag hittade inget lämpligt ställe under, så jag beslutade att det får sitta i motorutrymmet. Jag monterade det på vänster sida med plåtband och lite dämpande material. Jag skruvade fast en gummibit över filtret som stötskydd och om någon slang skulle lossna så spolar bensinen inte överallt. jag har minst 2 klammer överallt. På kopparledningen värmde jag ändarna och slog den trubbig så den liknade en bromsledning, och trädde slang över och använde 3 klammer. På bränslefiltret,bränslepump och fuelrailnippel använde jag 2 klammer per ställe.
"Nu lyfte jag ner motorn i bilen"
För att fästa bränsletryckslangen på fuelrailen så var jag tvungen söka upp en nippel för slang.
På fuelrailen sitter det en m14 1.5 anslutning med utvänding gänga och kona invändigt. Jag köpte fel nippel en gång för att sedan hitta en med rätt kona. (https://www.streetpower.se/slangnippel- ... 7-8mm.html )
Nu kunde jag fästa tryckbränsleslangen, och returslangen passade direkt på railen, den hade slangnippel på sig.
Såna här läppar punktsvetsade jag fast så att den går skruva fast mot den uppkapade förstorade bränsletanken. La även dit 2 småbitar till så det vart helt runt. Steg 5 (Ilyftning av motor och installation)
Lyft i motorn och koppla in det vanliga, kardan, hastighetsmätare, kopplingsvire, gasvajer, motorfästen, fuelrailnippeln och retur med slangar m.m..
Gasvajern var på tok för lång. över metern. Var tvungen köpa en ny som var till 240 insprutmotor 60-70cm lång.
Kylare/intercooler
Nu kom jag till kylaren och intercooler och jag fick köpa nya kylslangar för turbomotorn ska ha vattenkylning till turbon och det är specialslangar till det så b21ans passar ej.
Jag la både kylare(b21ans) och intercooler(940ltt)på plats och insåg att intercoolerns slangar kommer inte räcka till om jag monterar kylaren där den varit. Jag fick då korta slangarna till kylaren och skruvade fast "förlängningsläppar" av tjockt plåtband nere på kylarbalken, så att kylaren kunde stå närmare motorn,utanför sin ordinarie plats.
Nu monterade jag tillbaka frontdelarna med övre frontplåt för att se om kylarna fick plats och eftersom jag nu kunde ställa intercoolern på iprincip kylarens originalplats så fick jag precis ihop det med intercoolerns originalrör och det gick även utan att kapa i frontplåtarna. Jag fick snedställa intercooler något för att intercoolerslang skulle räcka maximalt men knappt synligt.
Jag la gummerade grejer under kylarna så dom står säkert. Jag kapade 2 plattjärnsbitar och tog lite gummibitar och tillverkade ett fäste för kylare och intercooler så dom ligger med någon millimeters mellanrum.
Nu tänkte jag montera luftfilter men en bekant sa att hans polare hade regbesiktat en 240 turbo och dom hade gnällt på att han hade öppet luftfilter och var tvungen installera original luftburk.
Eftersom jag fick med den(men den är riktigt stor och otymplig) tänkte jag att jag ger det en chans.
Jag monterade bort spolarbehållaren vid höger framlykta och började passa in den.
Jag fick snitta av den lite med tigersåg och modifiera om den annars låg kylaren för nära och fläktkåpan på kylaren tog i fläkten på motorn. Kapade även bort en utbuktning på själva karossen med rondell för att luftburken skulle sitta bättre. Nu monterade jag plastfläktkåpan och det krävde lite mod och justeringar för att passa in utan att fläkten tar i.(fick holka ur plast vid slanganslutningar) Det vart inte optimalt men funkar. Helst skulle man haft mindre luftburk.
Expansionskärl
Expansionskärlet rymdes precis bredvid LMM och slangarna räckte, fick kapa någon slang för att få det bra.
Skruvade om originalfästet och fäste det på lämpligt ställe och fäste kärlet.
Spolarvätskebehållare
Nu har jag ju fimpat den stora vätskebehållaren och ersatt den med luftburk. Så jag hittade en smidig spolarbehållare (1.5liter) med pump på biltema för ca 150 kronor som jag monterade på torpedväggen på lämplig plats och kopplade på originalkablar och kopplade in på huven.
Kolkanister?
Kolkanister ska användas inför regbesiktning om avgaskrav osv måste följas och den ska kopplas in på dom 2 uttagen bredvid varandra på insuget vid gasspjället, och vidare till bränsletank. Detta kändes drygt och jag ska inte behöva det på 75as årsmodell utan avgaskrav så jag pluggade dessa.(Drog en slang mellan hålen och klamrade)
Nu skruvade jag tillbaka motorhuven.
Provar montera IC och inser jag måste flytta befintliga kylarfästen lite närmare motorn Fästen gjorda och slangar kapade och allt monterat Spolartank monterad och elhärva snurpad och skyddad från downpipe Var tvungen kapa ett snitt och banka in denna centimetern för att få luftfilterboxen att passa annars skulle fläkten ta i fläktkåpan. Kolkanisteruttag pluggade
Steg 6 (Avgassystem / downpipe)
Downpipen fick jag med från volvo 940. Den behövde lite modifikationer. Den tog i torpedväggen när jag provade montera den så jag kortade av röret 2-3cm nära flänsen för turbon och vred den svagt. Ner till så var den för sned för att gå "rakt" jämns med bilen så jag fick kapa på 2 andra ställen och svetsa om den så den vart rak. Kopplade i lambdasondkabeln och se till att elhärvan och karossen inte är för nära röret. Resterande av systemet byggde jag med egen fantasi av 2.5 tums rör och 2 ljuddämpare för att den hålla lägre ljudnivå inför besiktning. Någon skrev man måste ha 2 ljuddämpare för regbes och jag tänkte ta det säkra före osäkra. Använde universala upphängningar från biltema och fäste på passande ställen så systemet ligger fritt.
Slipade ytan är där jag kortade och svetsade om downpipen. Steg 7 (Koppling av elsystemet i motorutrymmet)
Spridarmotstånd måste kopplas in och användas så man inte bränner tändenheten. (Jag fick detta färdigkopplat på härvan jag köpte så jag skruvade upp motstånden på fjädertornet)
Förläng LMM kablarna så kontakten räcker fram till LMM.(redan gjort för mig också)
Lambasondkabeln ska tydligen vara olika färger mellan 940 och 240 men det var kopplat rätt på min härva.
Dessa ovanstående 3 saker finns att googla på för att se hur man gör.
Skruvade upp tändförstärkare, liten silvrig sak som hängde med i härvan på fjädertornet. (även EGR vakuumförstärkare med slangar fäste jag där)
Generator,startmotor,tempgivare,oljetryck
Dessa saker finns redo i din ordinarie härva. Du ska ha en kontakt fri från när du kopplat lös b21 motorn.
På härvan på nya motorn finns det nu en kontakt hängandes nere nära startmotorn. Den kontakten har en svart(oljetryck)röd(generatorlampa)gul/blå(startmotor)gul(tempgivare) kabel i sig. Samma färger ska du ha i ordinarie kontakten i ordinare härvan. Det kommer krävas förlängning av sladdar och skarvning för att koppla samman dessa kablar på bästa möjliga sätt. Snurpa fast dom fint. Blå(eller blågul) är till startmotorn. Och går in i tändningslåset via en blå kabel. Denna kabel ska du koppla in dig på inne i bilen senare.
Befintliga pluskabeln från batteriet skruvar du fast på startmotorns solenoid.
Minuskabeln följde med motorn och kom från blocket och hade kabelsko för att fästa i till kaross och till batteri så det gjorde jag.
Tändspole/varvräknare
Dessa kablar hänger i härvan och når precis till fördelaren om du har fördelaren vid fjädertorn.
Blåa kablarna med stift(hona) kopplas in på plus på fördelaren.
vit/röda kablarna med stift(hona) kopplas in på minus på fördelaren.
En annan "kabeldragning" finns också på härvan som har röd/vit kabel och en blå kabel)
röd/vita är till varvräknaren. Blåa tror jag ska försörja tändbox och ska ha ström vid tändning(läge 2) och vid läge 3(starttillfälle). Den kabeln kan teoretiskt också kopplas på fördelarens plus men jag kände jag vill ha den på säkring så jag skarvade på kabeln och drog in den till bilen via torpedväggen. Drog även in varvräknarkabeln. Mer om denna kabel senare.
Övrigt
Där härvan ska genom torpedväggen är det en jordkabel som jag jordade på torpedväggen. Även jordkablar från ventilkåpan jordade jag i torpedväggen på passande ställe.
Elhärva genom torpedvägg
Nu ska allt vara kopplat i motorutrymmet och härvan måste genom torpedväggen, där boxarna och systemrelät ska monteras. Jag jämförde bilder på nätet vart jag skulle borra hålet. En nyare 240 med insprut har alltså hål för härvan men det har inte en 75as volvo.(iallafall inte på rätt ställe) Jag kapade upp ett 55-60 mm stort hål och tröck genom resten av härvan. Det är alltså kabel för tändbox,bränslebox,systemrelä(bränslerelä) och en 11 polig kontakt. Denna kontakt finns även som 9 polig och kan ha lite andra färger.
Olika saker monterat på fjädertorn Koppling på tändspole
Senast redigerad av 3 Rillopro, redigerad totalt 0 gång.