Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Civic94
#1493343
Hej.

Vad tror ni om dessa 245or. Ska man försöka ställa undan den man har eller ska man sälja när man nu inte kommer använda den?
Hur ser värdet ut på dom nu och i framtiden?

Min har gått 20k mil och finns lite rost och så men inte sopslut. Rätt fin ändå faktiskt. Ville sälja men just 245or ser man sällan på vägarna eller på annons så har lite ångest över om man verkligen ska sälja en sådan vacker skapelse.
Användarvisningsbild
av Davveberg
#1493346
Jag är kvuven.. Det är svårt att se i spåkulan ,men jag tänker att regeringen gör ju allt i sin makt att tvinga bort oss från fossila bränslen och ska inom kort vara koldioxid-neutrala, så då är ju risken att våra fossildrivna bilar(framförallt äldre) får sjukt lågt andrahandsvärde,och ingen kommer ha råd/vilja ha en fossildriven bil. Jag kan ha fel, men så tänker jag, och hinkar därför ner en V8 i min, och kör tills jag inte har råd längre! 🫠
Användarvisningsbild
av lennarte
#1493361
Fossilfritt är väl inga problem?? Jag har kört min 745-a på E85 i mer än 10 år nu. Inte helt fossilfritt, men definitivt mer fossilfritt än BF98 som jag körde på annars.
av bönan
#1493363
Man ångrar sig jämt när man säljer en bil, i min mening.

Tror nog inte att stigande bensinpriser är något direkt hot mot hobbyfordon i framtiden, titta bara på alla amerikanare som kostar flera hundra tusen och ändå bara körs några hundra mil per år.
av mattiasv60
#1493421
Äldre bilar (ej rena veteraner) i bruksskick men inte mer brukar sällan stiga något speciellt i värde... det är uddafåglar (tokfina eller extrema lågmilare) som kan få en värdeökning att prata om.
av RonnieLkpg
#1493428
Jag skulle säga att det beror även på din situation. Har du tillgång till ett bra garage där bilen kan förvaras, utan att den blir sämre, främst ur rostsynpunkt? Om du måste betala garagehyra för att kunna spara bilen blir det tveksamt om det går att räkna ihop rent ekonomiskt. 500 kr per månad (bara för att ta en siffra ur luften) blir 60 000 kr på 10 år.

Sedan får man nog räkna med att en bil som har stått obrukad en längre tid behöver en genomgång innan den kan tas i bruk igen. Bromsar brukar rosta fast, gummi brukar torka och gå sönder, för att ta några exempel. Bilar brukar må bäst av att brukas lite då och då. Värdet på bilen kommer säkert att öka med tiden, men det beror på vad du får lägga ut under tiden om det blir en bra affär eller ej.
av Civic94
#1493430
Bilen är inte i toppskick. Finns rost och vissa ställen rätt kraftigt angripna runt fjäderbensbalkar bak. I övrigt är den väldigt fin förutom de där. Just nu har jag bara plats ute, alt. Är att olja in den med gammal motorolja och ställa i en lada men tror inte jag kommer ha tillgång till det.
av StoraB
#1493842
245 har ett högre pris än 244:or. En 245:a som har mkt utrustning som elrutor, skinn, ac, mm och är orenoverad dvs. ej omlackad eller rostlagad o komplett kostar en del idag. + Röstar vi fram en regering som tar hänsyn till oss (vi är en stor väljargrupp) tror jag det dröjer ett bra tag innan vi behöver känna oro.
Uppföljning mjukvara 2024

Kan du ge exempel på funktioner eller annat […]

Vi som beställt nya XC60

Snygg! Bra färgkombo med Dark.

Vi som beställt nya V60

8,99 och går snart ner. De har rörlig[…]

Motorn lär hålla längre än […]