Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1491114
Anden97 skrev:jag ställde in det till 0,4 mm innan den dog, det är om det har ändrat sig när den la av
0,4 mm kan vara för mycket om fördelaren är sliten. Kamvinkelmätare är bättre i sådana här "fall". Är fördelare (och nockarna) slitet ändrar sig brytaravståndet upp till 4 ggr per varv.
av Anden97
#1491248
Alright, har inget sådant verktyg men jag bör ju kunna kolla om det är slitet genom och mäta avståndet på alla fyra nockar?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1491281
Om du känner "radiellt" i axeln ska där inte vara något glapp alls, men det ska gå lätt att vrida den och den ska lätt fjädra tillbaka när du släpper den (rotorn på). Där ska droppas olja på filtbiten under rotorn. Det ska inte glappa något i plattan som brytarna sitter på, men den ska lätt röra sig när du suger i slangen. Man kan se i bra ljus om brytarna öppnar lika mycket varje gång, det ska även smörjas på "klacken" när man byter brytare. Förr var den av ett fibermatreal som höll kvar en "klick" fett, men dagens brytare har plastklack som sliter mer på nockarna när fettet försvunnit.
av Anden97
#1491754
Nu har jag fått igång den. Visade sig att bränslenålen och någon mer del var lös inuti förgasaren. Nu har jag försökt ställa in förgasaren. Vred på tomgångsskruven till 1000 rpm och sedan lyfte jag upp kolven lite lätt med en skruvmejsel. Då sjönk varvtalet vilket jag förstått innebär att den går för "lean" och vill ha mer bränsle och mindre luft. Därav skruvade jag in blandningsskruven vilket gjorde att tomgången gick upp något. Varvade motorn och testade med mejseln igen, varvtalet sjönk återigen. Upprepade proceduren tills att skruven inte gick att skruva in mer, och den sjunker fortfarande drastiskt i varvtal när kolven lyfts upp lite. Skall jag nöja mig här eller tänker jag fel med justeringen?

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen