Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anden97
#1490886
Halloj, var ute och provkörde min 245 från 1977 med B21A motor efter en längre periods mekande. Den har gått dåligt på tomgång men efter turen (mycket gaspådrag) och ny soppa gick den riktigt fint. Skulle avsluta turen med en liten "burnout" på isen tänkte jag. Fick till ett gediget däckspinn och mitt i detta tappa den alla kraft och dog. Sen startade den till i ett par sekunder bara för att dö igen. Provade ett dygn senare att starta den och då fanns det inte tendens till att tända till.

Kollat gnista, gasvajer, och ifall kamrem kuggat över, samt att bränsle kommer efter pumpen. Allt är ok. Provade då med att plocka bort luftfiltret och spruta in startgas vid startförsök vilket den faktiskt tänder till på. Jag tänker att det blivit något stort fel med förgasaren?
Det är en SU hif6
/ Andreas
Senast redigerad av 1 Anden97, redigerad totalt 0 gånger.
av Fj3lliS
#1490889
Njee ska nog vara på bägge Strombergarna (gult och svart lock). Kolla ifall kolven rör sig när du trycker på gaspedalen. Min lyftes inget när jag rörde gasen så stoppade in en tandborste (eftersom den är i plast) så den höjde sig lite och då gick motorn iaf.
av Anden97
#1490893
Hmm alltså jag har en SU om jag inte fått det helt om bakfoten. Locket som sitter fast i dämpkolven är svart.

Själva kolven man ser från luftintaget rör sig inte när man trycker på gasen, vid start rör den sig upp och ner en halv centimeter kanske, möjligen en centimeter. Går att lyfta upp den med lillfingret. Ej provat att lyfta upp den som du säger med en tandborste vid start.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1490902
Stromberg har membran, SU har det inte. Kolven i dom är vakuumstyrd och rör sig inte när motorn står stilla. Båda har svart lock med dämpkolv. B23 har en "modernare" variant med gult lock utan dämplock
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1490905
Då har du en Pierburg förgasare. Den har membran men dämpkolven är inbyggd och det gula locket är bara ett lock
av Anden97
#1490979
Är det bara och börja plocka isär förgasaren tror du lennarte? Eller finns det någon snabbkontroll och göra på den? Startar inte men mekaniska pumpen levererar bränsle och gnista finns. Tänder till på startgas som sprutas in i luftintaget på förgasaren.

SU förgasare
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1491008
Har du haft av fördelarlocket o kollat avståndet på brytarna?. Ja jag såg att du har gnista.

Fjållträsk

Montering av hardwire-kittet till nya dashcamen, t[…]

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]