Sida 1 av 1
245L motor B20A växellåda M46?
Postat: mån 14 feb 2022, 16:45
av ctingstrom
Hej Jag äger för närvarande en Volvo 245 L som registrerades första gången i februari 1976 i Frankrike. Motorn är en B20A parad med en M45 växellåda. Jag vet att den här konfigurationen är ganska sällsynt, men jag kollade den och det är verkligen en M45. Nu skulle jag vilja veta om det är möjligt att behålla klockhuset och installera en M46 istället. Säkert är längden på axeln som länkar växellådan till den bakre diffen annorlunda, men skulle det vara något annat element som kan göra detta byte inte möjligt? Har någon av er gjort det och kan ge mig ifos? Tack för hjälp Christian
Re: 245L motor B20A växellåda M46?
Postat: mån 14 feb 2022, 18:49
av lennarte
Klockhus??

Är det sprängkåpa/kopplings kåpa du menar? Den tillhör växellådan på M45/46/47. Men, du måste ha en M46 före -86 (tror jag det är), senare modeller har inget uttag för hastighetsmätare. Kardanstång (främre delen) måste du också ha
Re: 245L motor B20A växellåda M46?
Postat: tis 22 feb 2022, 22:49
av rd350
Det går fint att sätta en m46 på den sprängkåpan, det är därför den kostar som den gör på tradera..... Du får naturligtvis byta kardanen också men har du rätt grejor är det "bara" att sätta dit. Shimsen till ingående axel måste man ha koll på att det blir rätt i och med att man bytar sprängkåpan.