Mitt halvljus på Volvo 240 bländar andra
Postat: lör 05 feb 2022, 19:46
Hej
Har en Volvo 240 årsmodell 1988. Problemet är att halvljuset bländar andra. Har kollat med verkstad och besiktning och det är helt rätt inställt. Snarare får lågt säger dom på besiktningen men förklarar jag problemet så går den igenom.
Problemet verkar vara den stora rektangulära reflektorn som 240 och även 740 har. Brukar möta några ibland och upplever liknande.
Har funderat på att sätta en dimmer på halvljusledningarna, och med denna dra volten lite. Ja jag vet att jag kommer att se sämre men slipper irriterande blink från mötande som tror att jag kör på helljus och glömt att blända av. Löser problemet ibland med att köra med varselljus så länge som möjligt.
Funderar på att köpa:
https://www.amazon.com/12-volt-light-di ... ght+dimmer
Gäller bara att hitta någon modell som klarar ampere till 55 watt. (Bör bli Ampere=Watt/Volt = 55/12= 4,58 Ampere)
Någon som upplevt liknande och har tips?
Numera finns ju ingen ordning och reda på ljus längre med automatisk avbländning, matrix och laserljus som kör på fullt helljus men skärmar av för mötande fordon. Bilar som automatiskt kopplar in kurvljus så fort ett halvljus slocknar och blir treögda istället för enögda för att inte tala om dom (mestadels japanare) som envisas med att köra med både halvljus och kurvstrålkastare samtidigt. Ljuslister och positionsljus hit och dit för att inte tala om vissa lastbilars arrangemang. Senaste flugan verkar bli fasadbelysning, där en undanskymd lampa lyser upp bilens sida och andra detaljer som tillverkarna vill framhäva, medan myndigheter blundar för ljuskaoset. Fördelen med dom som kör svart i rumpan är ju att man i alla fall slipper att bli bländad.
Har en Volvo 240 årsmodell 1988. Problemet är att halvljuset bländar andra. Har kollat med verkstad och besiktning och det är helt rätt inställt. Snarare får lågt säger dom på besiktningen men förklarar jag problemet så går den igenom.
Problemet verkar vara den stora rektangulära reflektorn som 240 och även 740 har. Brukar möta några ibland och upplever liknande.
Har funderat på att sätta en dimmer på halvljusledningarna, och med denna dra volten lite. Ja jag vet att jag kommer att se sämre men slipper irriterande blink från mötande som tror att jag kör på helljus och glömt att blända av. Löser problemet ibland med att köra med varselljus så länge som möjligt.
Funderar på att köpa:
https://www.amazon.com/12-volt-light-di ... ght+dimmer
Gäller bara att hitta någon modell som klarar ampere till 55 watt. (Bör bli Ampere=Watt/Volt = 55/12= 4,58 Ampere)
Någon som upplevt liknande och har tips?
Numera finns ju ingen ordning och reda på ljus längre med automatisk avbländning, matrix och laserljus som kör på fullt helljus men skärmar av för mötande fordon. Bilar som automatiskt kopplar in kurvljus så fort ett halvljus slocknar och blir treögda istället för enögda för att inte tala om dom (mestadels japanare) som envisas med att köra med både halvljus och kurvstrålkastare samtidigt. Ljuslister och positionsljus hit och dit för att inte tala om vissa lastbilars arrangemang. Senaste flugan verkar bli fasadbelysning, där en undanskymd lampa lyser upp bilens sida och andra detaljer som tillverkarna vill framhäva, medan myndigheter blundar för ljuskaoset. Fördelen med dom som kör svart i rumpan är ju att man i alla fall slipper att bli bländad.