Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lurkens240
#1484818
Tjenare allihopa, har skaffat mig en Volvo 240 från -76, ägt den i ca 3 veckor och har gått helt underbart, tills häromdagen, satte mig i bilen och skulle rulla hem från gymmet men då ville inte halvljuset gå igång, tyckte det va mysko så for o köpte nya lampor och bytte dom, funkade ändå inte så då mätte vi ström till kontaktstycket som man monterar lampan till halvljus o helljus och visst hade den ström, 12 volt till båda två, men när man kopplar in en lampa så far strömmen bort, fick hjälp av en polare som är betydligt kunnigare än mig när det kommer till bil el och han förstod ingenting, han provade dra om nya kablar och kollade så alla relän funkade, allting funkade.

Så min fråga är, varför går inte mitt halvljus igång? Kan det vara ljusomkopplaren som strular eller vad kan det vara?

Mvh en frustrerad Volvo ägare :-/
av rd350
#1484831
Mät med provlampa i stället för multimeter. Då ser du att du verkligen har ström inte bara spänning. Kolla hel o halvljusreäet på vänster hjulhus, ganska vanligt fel.
av Amarace
#1485031
Relä sitter på alla årsmodeller.
Fungerar helljuset? Isåfall är inte ljusomkopplaren problemet.
Utan troligen relät, eller anslutningarna, eller Glödtrådsvakten som sitter under instrumentbrädan på förarsidan.
av Martinom602
#1513803
Fått exakt samma problem på min volvo 240dl från 86, både jag och min pappa är elektriker och ingen av oss kunde förstå vad felet kunde bero på, är medveten om att dålig jord kan ställa till rätt mycket konstiga saker så det var min första teori, men inte hunnit undersöka saken mer, hur löste du ditt problem?

@bem , Vad blir det sen då? Funderar p&[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]