Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1482726
Nu när det är utbenat. Vad är trasigt?
Rem eller vinkelväxel. Min teori va vinkelväxel fram till att jag fick reda på att tänderna på remmen kan gå av. Lutar lite åt det nu. TS har ju sagt att bilen bara dog... jag är lite kluven för rotorns axel conektar ju till vevaxeln, väll och det gör väll startmotorn också.
Klurig "nöt" att knäcka.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk


Användarvisningsbild
av Cotag
#1482884
Som "lennarte" redan skrivit tidigare i tråden:

"När remmen blev riktigt gammal brukade kuggarna "slitas av" vid vevaxeldrevet, då kan remmen vara spänd och ligga på plats men "slirar" på vevaxeldrevet."

Nu har du tur att denna motorn klarar ett kamremsbrott utan att ventilerna slår i kolvarna och motorn blir skrot.
Hyfsat enkelt att "nolla" motorn och lägga dit en ny rem, sen ska den gå igen. Det finns säkert många trådar på forumet i ämnet hur man bytar.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]