Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1482891
Hoppsan ja då är det troligen som de andra gubbarna här säger. Inga kugg på remmen.
Kolla även hur kuggen på veven ser ut när du fått bort remmen. De brukar klara sig men kolla iaf.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1482896
Tror den här killen visar vad du behöver veta för bytet.

Jag har något minne av att man kunde få dit den nya remmen utan att ta av vevaxelns remskiva, men jag minns kanske fel...

Du behöver låna/köpa en stroboskoplampa också för att ställa tändningen när du har monterat ihop allt igen.
Lycka till!
#1482908
Cotag skrev:Jag har något minne av att man kunde få dit den nya remmen utan att ta av vevaxelns remskiva, men jag minns kanske fel...
Har med nått minne på det men bara på B21 motorn. Inte på B23 :nerd:
#1483011
gubbstrutt skrev:
Cotag skrev:Jag har något minne av att man kunde få dit den nya remmen utan att ta av vevaxelns remskiva, men jag minns kanske fel...
Har med nått minne på det men bara på B21 motorn. Inte på B23 :nerd:
Jag hade en 760Turbo med B23ET, de hade en delbar nedre remskiva med schims att flytta för att spänna AC remmen, har för mig att jag kunde byta kamrem utan att lossa vevaxelbulten o ta bort hela skivan som man gör på andra rödblockare.

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]