Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Heijen
#1482578
Hej! För ca 2 veckor sedan vad jag ute och åkte i min Volvo 245 L från 1976. Men plötsligt så la bilen bara av och gick inte att starta efter det. När man vred på starten så låter bara startmotorn.
Efter ett tag så insåg jag att rotorn inte snurrar alls när man försöker starta. Och då undrar jag om det är någon som vet varför den inte snurrar. Har kollat att kamremmen är hel och sitter på genom en glipa som blev när man lossar kåpan. Fläkten snurrar också när man försöker starta. Hoppas någon vet vad man skulle kunna göra, då jag kört fast helt och känner hopplöshet. Gäller en b21A -76. Tacksam för alla tankar och förslag!
av Heijen
#1482602
Okej tack! Jag är inte direkt någon hejjare på dom där delarna, men grejen som rotorn sitter på, snurrar inte heller överhuvudtaget heller. Men det är alltså en ny rotor jag behöver bara? Tack för svaret!
#1482607
Rör sig kamremmen och kamaxeln när du försöker starta? Att fläkten snurrar är inte så konstigt då den drivs av vevaxeln, som ju startmotorn driver.
av S6024t
#1482610
Snurrar inte flrdelaraxeln så är inte fel på rotorn,så du får lyfta upp fördelaren o kolla,men när du inte är så värst händig med bilar,så ha någon till hjälp,det är inte bara att stoppa ner fördelaren, kan bli väldigt fel....
#1482614
Heijen skrev: Har kollat att kamremmen är hel och sitter på genom en glipa som blev när man lossar kåpan.
Här kan man ibland bli lurad det ser bra ut i springan vid en snabb koll. Gör som föreslagits kolla så kammen o kamremmen verkligen snurrar till och börja med.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1482621
Om inte axeln heller snurrar så har det hänt något med vinkelväxeln i änden på axeln. Är mitt nästa tips.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1482627
Kolla genom oljepåfyllningen om kamaxeln snurrar när du "kör" på starten. Det är också ganska enkelt att skruva av övre delen av kåpan och kolla på remmen. Kommer inte ihåg dock om tidigare modeller hade delad kåpa. På alla dessa motorer ska remmen efterspännas annars kan den kugga över eller hoppa av. Detta gjordes vid 1000 mil servicen när dessa motorer var nya. När remmen blev riktigt gammal brukade kuggarna "slitas av" vid vevaxeldrevet, då kan remmen vara spänd och ligga på plats men "slirar" på vevaxeldrevet.
#1482628
Såg nu att det var en -76 års modell. Hade inte alla L modeller B20A motorn??? Och DL hade B21???
I så fall kan du glömma vad jag skrivit, B20 motorn har ingen rem utan fiberdrev. Som också kan gå sönder.

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]