Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1483838
lennarte skrev: ons 12 jan 2022, 17:23 Du får tänka på att när du kollar gnistan från tändspole till jord håller du aldrig så nära jord som avståndet på tändstiftet. Sedan kommer det gnista 4 ggr per fördelarvarv när du kollar från tändspolen, men bara en gång per fördelarvarv om du kollar med tändstift från fördelarlocket.
Hur ser det ut i fördelaren? Status på brytarna? Glapp i fördelaraxeln, slitna nockar, glappa fjädrar, avstånd på brytarna? Fungerar vakuum regleringen? När du vrider på fördelaren förstör du grundinställningen av tändläget.
Tack för svar! Höll ca 8-4 mm ifrån jord när jag kollade. Brytarna ser bra ut och sluter tätt, öppen 0,4 mm. Det är lite glapp i axlen när man vrider den, men fjädrar typ tillbaka när man släpper. Hur testar man vakuum regleringen? Provade att suga på slangen men syntes ingenting.
Erik Å skrev:Du har inte råkat köpa radioavstörda (motstånds-) tändkablar?
Kolla också att det är lågohmig förbindelse mellan rotorns mittkontakt och ytterkontakten på armen. Det sitter ibland ett motstånd på vägen (radioavstörning det med) ingjutet i armen, kan bli avbrott i det..
Och isolationsfel i rotorn kan göra att gnistan hoppar till axeln i stället för ut till respektive stift..
Tack för svar! Kan kanske vara för högt motstånd, vet inte vad det ska vara men här är vad jag mätte med multimetern inställd på ohm läget:
mellan spole och kol i fördelarlocket: 3.0
rotor: 5.1
lock till tändstift cyl 1-3: ca 14.1 cyl4: ca 16.3

Tändspolen mätte jag med utan något inkopplat och den har mellan + och minus 0.3 ohm, mellan minus och högspänningsutaget var de ca 5.9. Allt var mätt vid ca -1°C.
GLIZ skrev:Har du kollat jorden/jordflätan mellan motorn och karossen?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Tack för tipset, jorden är ren och ger bra kontakt 👍
Erik Å skrev:Är det avbrott i kondensatorn så blir det klen gnista.. Men den var väl ny?
Tack för tipset, den är ny och av bra kvalité. 👍
#1483839
Rådlös skrev:Du nämner gamla och begagnade lock. Förutsatt att dom är hela så kan man faktiskt ge dom ett nytt liv, Man kan vaxa dom med vanligt bilvax och dom blir som nya. I alla fall för en tid tills man hinner köpa ett riktigt nytt och några dagar till. Tvätta först med T-sprit eller något liknande så det inte är någon oljesmuts kvar. Stryk sedan på pastost vax (fast vax ungefär som skokräm) Arbeta in det på alla bakelitytor både på utsidan och insidan. Men helst inte på kontaktytorna. I alla fall inte där tändkablarna skall sitta. Polera sedan med en torr trasa.
Detta betyder inte att du eventuellt har fixat det aktuella felet. Det finns säkert 100 andra felorsaker som kan spöka. Men du har fått så många tips och råd redan så du kan ta till dig detta också och spara för framtida behov.

Pastost vax, Jag har aldrig prövat detta med flytande vax så jag kan inte säga om det fungerar eller inte med flytande. Men med pastost vax har jag prövat och förvånats över den goda effekten. Ett par gånger t.o.m.
Tack för tipset! Skall provas i framtiden 👍
#1483840
rd350 skrev:Brytarna ska stå med 0,40 i avstånd, väl rengjorda även nya från smuts/fett på kontaktytorna. Fördelaren ska ha ordentlig jord mot motorblocket. Spolen ska ha tolv volt vid tändning, kolla noga förkopplingsmotståndet där den får spänning från vid drift, där är spänningen lägre, ibland släpper kabelskorna där och motorn går bara vid startmotortillslag. Kabeln mellan brytare och spole ska ha bra kontakt och ingen kortslutning till jord. Är allt detta som det ska så har du gnista på bilen, annars har man missat på något av ovanstående. Många nya tändningsdelar är av tveksam kvalite...... Använd Bosch så långt det är möjligt.
Tack för svar! Dem öppnar sig 0.4mm. Tycker brytarna ser rätt fina ut, men kan prova rengöra. Hur rengör man dom lättast? Kan man rengöra dem med någon nagelfil eller nått? Har försökt att byta dem men känns omöjligt att få loss skruven då den är helt rund :/
Jorden är bra. Motståndet är utkopplat av någon tidigare ägare med okänd anledning, den tar istället 12v direkt från tändningslåset till spolen. Spolen är inte original (ljusblå från biltema?), så den kanske inte behöver något motstånd?
#1483863
Motståndet sitter där för att avlasta spolen (och övriga tänddelar) då det inte behövs så hög spänning när väl motorn går. Brytarna filar du lättast med en bit dubbelvikt smärgelduk. När du tycker att du filat klart drar du en bit papper mellan brytarna eller baksidan av smärgelduken. Sitter det en biltemaspole kan du nog misstänka sporadiskt fel i den... Men börja med att rengöra brytarna.
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]