lennarte skrev: ↑ons 12 jan 2022, 17:23 Du får tänka på att när du kollar gnistan från tändspole till jord håller du aldrig så nära jord som avståndet på tändstiftet. Sedan kommer det gnista 4 ggr per fördelarvarv när du kollar från tändspolen, men bara en gång per fördelarvarv om du kollar med tändstift från fördelarlocket.Tack för svar! Höll ca 8-4 mm ifrån jord när jag kollade. Brytarna ser bra ut och sluter tätt, öppen 0,4 mm. Det är lite glapp i axlen när man vrider den, men fjädrar typ tillbaka när man släpper. Hur testar man vakuum regleringen? Provade att suga på slangen men syntes ingenting.
Hur ser det ut i fördelaren? Status på brytarna? Glapp i fördelaraxeln, slitna nockar, glappa fjädrar, avstånd på brytarna? Fungerar vakuum regleringen? När du vrider på fördelaren förstör du grundinställningen av tändläget.
Erik Å skrev:Du har inte råkat köpa radioavstörda (motstånds-) tändkablar?Tack för svar! Kan kanske vara för högt motstånd, vet inte vad det ska vara men här är vad jag mätte med multimetern inställd på ohm läget:
Kolla också att det är lågohmig förbindelse mellan rotorns mittkontakt och ytterkontakten på armen. Det sitter ibland ett motstånd på vägen (radioavstörning det med) ingjutet i armen, kan bli avbrott i det..
Och isolationsfel i rotorn kan göra att gnistan hoppar till axeln i stället för ut till respektive stift..
mellan spole och kol i fördelarlocket: 3.0
rotor: 5.1
lock till tändstift cyl 1-3: ca 14.1 cyl4: ca 16.3
Tändspolen mätte jag med utan något inkopplat och den har mellan + och minus 0.3 ohm, mellan minus och högspänningsutaget var de ca 5.9. Allt var mätt vid ca -1°C.
GLIZ skrev:Har du kollat jorden/jordflätan mellan motorn och karossen?Tack för tipset, jorden är ren och ger bra kontakt
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Erik Å skrev:Är det avbrott i kondensatorn så blir det klen gnista.. Men den var väl ny?Tack för tipset, den är ny och av bra kvalité.