Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1480179
Hej,

Först och främst, tack för all info här på forumet, ovärdeligt! Gör mitt första inlägg här då jag snart blir tokig.
Har en 245 -89, b230F. LH 2.4, Ibland hackar den på låga varv eller när man släpper gasen eller liknande, men inte alltid! den har ojämn tomgång och ganska svårstartad.
Ett till fenomen är att den då och då "Fastnar" gasen på typ 2-3000 varv.
Jag får felkod 1-1-3 nu.
Tycker jag känner stark bensinlukt i oljan

Full gas eller höga varv går den relativt fint, men känns lite som att den motorbromsar eller hur man ska beskriva det.

Det jag bytt/gjort är

-Tändstift, kablar, rotor, fördelarlock
-Bränsletrycksregulator
-Bränslepump tank (Var trasig)
-Bränslerelä
-LMM
-Packning insug
-Rengjort gasspjäll (Va fullt med olja och bensin)
-Rengjort alla jordytor, dom på insuget, jordfläta mm.
-Nya säkringar och rengjort.

Nu står det helt still, är det nån som har nått förslag på vad jag ska kolla efter? och är det nån som kan svara på om bränslepumpen ska bygga tryck på steg 2 på nyckeln? hör ingenting.
#1480259
245wagon skrev:Jag får felkod 1-1-3 nu.
Tycker jag känner stark bensinlukt i oljan
1-1-3 betyder att regleringen fungerar men inte räcker till, men även att det kan vara fel på lambdasonden eller kablar till den.
"1-1-3 = Lambdaintegrator (tänder miljölampan)
Villkor:
Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager. Styrenhetens lambdaregleringskrets kompenserar detta genom att feta upp eller magra ut bränsle/luftblandningen. När styrenheten får kompensera 25 % (integratorn i max övre eller undre anslag) under 3 minuter tolkas detta som onormalt och felkod sätts.
Felorsak:
Kortslutning till jord eller i ledningar till lambdasonden. Kraftigt mager eller fet motor.
Felsymptom:
Hög bränsleförbrukning.
"
Börja med att byta olja och filter, det kanske räcker med det. Bensinen i oljan sugs in i motorn via bl.a vevhusventilationen.
#1537026
Behöver fortfarande tips! Felet med ryckig gång och ojämn tomgång uppkommer typ var tredje dag, och kan inte fatta inte vad det kan vara.

Mäter LMM och lambdasond och båda ger bra värden.

-Känt efter tjyvluft grenrör men kan inte känna eller se nått tecken på det
-kollat tjyvluft
-Tändstift, kablar, rotor, fördelarlock
-Bränsletrycksregulator
-Bränslepump tank
-Bränslerelä
-LMM
-Packning insug
-Rengjort gasspjäll
-Rengjort alla jordytor, dom på insuget, jordfläta mm.
-Nya säkringar och rengjort.
-ny Tempgivare
#1537075
Du kan aldrig "känna" tjyvluft. Det är så små mängder som behövs för att "störa" lambdasonden. På grenrörssidan kan man se "nytt" sot vid kopplingen mot katalysatorn, men annars är det att plocka isär så man ser var det har läckt. På min 745-a tog det mycket tid och energi innan jag plockade ner och filade plant insug, grenrör, topplock på båda sidor. På grenröret mot avgasröret var nog problemet, där var en fastbänd "sotklump" på några 10-ondelar mellan dom 2" hålen" mot främre avgasröret. Jag fick skruva bort pinnskruvarna och fila rent och riktigt plana ytan med en fin fil så blev det tätt där också. Det är viktigt att det är absolut tätt hela vägen mellan LMM och katalysator
#1537106
lennarte skrev:Du kan aldrig "känna" tjyvluft. Det är så små mängder som behövs för att "störa" lambdasonden. På grenrörssidan kan man se "nytt" sot vid kopplingen mot katalysatorn, men annars är det att plocka isär så man ser var det har läckt. På min 745-a tog det mycket tid och energi innan jag plockade ner och filade plant insug, grenrör, topplock på båda sidor. På grenröret mot avgasröret var nog problemet, där var en fastbänd "sotklump" på några 10-ondelar mellan dom 2" hålen" mot främre avgasröret. Jag fick skruva bort pinnskruvarna och fila rent och riktigt plana ytan med en fin fil så blev det tätt där också. Det är viktigt att det är absolut tätt hela vägen mellan LMM och katalysator
Vad hade du för symptom innan du satte igång med det? Vad jag stör mig på är att det inte är hela tiden, utan kommer helt slumpmässigt..

Idag tog jag ner spjällhus igen, bytte skivan och ställde in för tionde gången, gick faktiskt felfritt hela kvällen men det har jag varit med om många gånger nu så tar inte ut nån glädje i förskott :D
#1537122
245wagon skrev:Vad hade du för symptom innan du satte igång med det? Vad jag stör mig på är att det inte är hela tiden, utan kommer helt slumpmässigt..
Felkod 2-3-2, 2-3-1 och 3-1‐1 dök upp då och då. Det betyder att lambdaregleringen inte räcker till och kan betyda läckage mellan LMM och Lambdasond. Vet inte om min motor (B234F) är extra känslig, kör ju sedan drygt 10 år på etanol (E85). Just det främre avgasrörer (framför katalysatorn) verkar vara extra känsligt då det inteblir lika varmt när man kör på etanol. Bytt 3 gånger på dom 10 åren. Jag monterade komplett nytt när jag fick bilen för 15 år sedan och allt det andra är bara bytt en gång.

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]