Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bönan
#1479813
Jag köpte mig nyligen en riktigt fin 245 årsmodell 1990. Har lite udda problem med hastighets- och trippmätare.

- Ibland funkar allt.
- Ibland funkar hastighetsmätare men inte tripp.
- Ibland funkar inget.
- Om jag tutar stannar allting omedelbart.

Känns ju som något el/jordfel, men ingen aning om var man bäst börjar leta?
av Oreggad
#1479912
Rimligen kasst vid kontakten på bakaxeln. Om det funkar intermittent finns en hög sannolikhet att kabeln snart är helt av och går av när du lossar. Som tur är, så har 240 dyrgripar till kontakter som går att renovera med det enkla medlet lödkolv och rengöring.

Dör alltså hastighetsgivaren direkt (visar 100, går ner till 0) du tutar, och går upp till samma nivå när du släpper tutan? I så fall lösgöra så tutan inte ger matning i krets (lossa kontakter vid tutan) och felsöka det elschemat. Lossa säkringen till tutan, kvarstår problemet?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1479914
Jag hade lite glappar hastighetsmätare på min -89:a. Det räckte med att jag tog bort mätarhuset, sprejade kontaktspray på alla kontakter och satte tillbaka. Kan tilläggas att min mätare hoppade igång om man gav ett slag på ovansidan av instrumentbrädan dock.
av bönan
#1479929
Tack för tips.

När jag tutar ramlar den hela vägen ned till 0 ja. Ibland går den upp igen efter några sekunder, andra gånger dröjer det längre. Dock aldrig direkt jag släpper knappen.
av Oreggad
#1480117
Fan skumt. :P
Skulle gett mig på tutan först i så fall, ryck säkringen och titta om det uppvisar samma symtom (jordfel?) Sedan ge mig på utifrån (hornet) och inåt (panel) för att slippa huvudvärk.

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]