Sida 1 av 1

Kopplingsbyte,

Postat: lör 11 dec 2021, 21:06
av WStrand
Hejsan!

Jag har en willys jeep cj3a med volvo b230f motor med en M40 växellåda.

Nu är det så att jag misstänker att kopplingen pajjade senast jag var ute och körde.

Kopplingsgaffeln har inget motstånd och är i uttryckt läge.

Nu till kruxet, söker man reservdelar (kopplingssats) till kopplingen på motorbeteckningen eller växellådan?

Många reservdelssidor vill ha ett registreringsnummer men det funkar inte.

Mvh William

Re: Kopplingsbyte,

Postat: lör 11 dec 2021, 22:16
av Amarace
Du måste ha en lamell med grov splines som passar M40, så kopplingen ska vara för M40. Men det kan ju vara blandad kompott på tryckplatta och urtrampningslager beroende på svänghjul. Men har den som byggt varit vettig sitter det vanligt plant svänghjul, och då passar en sats för B20-M40

Re: Kopplingsbyte,

Postat: sön 12 dec 2021, 07:42
av lennarte
Är där vajer till kopplingsarmen/gaffeln så var det problem med att den blev utmattad och böjde sig. Då blev "spelet" i pedalen större och större tills där bara är spel kvar.

Re: Kopplingsbyte,

Postat: sön 12 dec 2021, 20:19
av WStrand
Hejsan!
Tack för hjälpen!

Nu visade det sig att jag hade tokfel, det är hydraulisk koppling och huvudcylindern är felkällan. Fanns ingen ork för cylinderkolven att flytta Kopplingsgaffeln pga läckande packning.

Jag provade spänna Kopplingsgaffeln med spännband och på så sätt kunde jag växla utan drivning.

Mvh William