Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av WStrand
#1478603
Hejsan!

Jag har en willys jeep cj3a med volvo b230f motor med en M40 växellåda.

Nu är det så att jag misstänker att kopplingen pajjade senast jag var ute och körde.

Kopplingsgaffeln har inget motstånd och är i uttryckt läge.

Nu till kruxet, söker man reservdelar (kopplingssats) till kopplingen på motorbeteckningen eller växellådan?

Många reservdelssidor vill ha ett registreringsnummer men det funkar inte.

Mvh William
av Amarace
#1478614
Du måste ha en lamell med grov splines som passar M40, så kopplingen ska vara för M40. Men det kan ju vara blandad kompott på tryckplatta och urtrampningslager beroende på svänghjul. Men har den som byggt varit vettig sitter det vanligt plant svänghjul, och då passar en sats för B20-M40
Användarvisningsbild
av lennarte
#1478634
Är där vajer till kopplingsarmen/gaffeln så var det problem med att den blev utmattad och böjde sig. Då blev "spelet" i pedalen större och större tills där bara är spel kvar.
av WStrand
#1478792
Hejsan!
Tack för hjälpen!

Nu visade det sig att jag hade tokfel, det är hydraulisk koppling och huvudcylindern är felkällan. Fanns ingen ork för cylinderkolven att flytta Kopplingsgaffeln pga läckande packning.

Jag provade spänna Kopplingsgaffeln med spännband och på så sätt kunde jag växla utan drivning.

Mvh William
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]