Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av StoraB
#1475842
Någon mer som har erfarenhet av "Volvo 164E1977" på Tradera. Köpte som jag trodde original bromsbackar av denne individ som skickade okända backar i Volvo - förpackning. Jag protesterade men han han släckte ner min replik direkt. En stor SKITSTÖVEL. (Orig.backar bifogade) Såg honom nu i höst på Ecris-marnaden först i kön och sprang fram till en hög med Volvo-radio och tog samtliga åt sig själv.
Bilagor
DSCN3193.JPG
DSCN3193.JPG (746.5 KiB) Visad 2780 gånger
av Amarace
#1475847
Passar dom inte eller? Sist jag köpte Volvo backar så hade dom ingen Volvomärkning på backarna.

Menar du "164e1975" (inte 77 alltså?)? Isåfall har jag bara gott att säga om han, bra att ha o göra med och enorm kunskap om 164 och 240. Både träffat han personligen och via diverse forum under åren.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1475878
Vad är det för fel på dom? Blir det ingen bra broms så är det inte rätt justerat, eller inte justerat alls. Sedan -76 års modell har 2/7/900 modeller inte haft justering i trummorna, bara i spaken som bara sträcker vajern. Då blir det lngen bra broms, bara att spaken tar längre ner.
Volvo tillverkar inga handbromsbackar själv, utan det kan vara samma tillverkare som t.ex Biltema och måånga andra.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1475898
Jag skrev "det kan vara samma Volvo liksom många andra köper där det är billigt, precis som vl. När alla skällde på Biltemas dållga fördelarlock för ett antal år sedan fanns det även dåliga fördelarlock på AD-Cemter, Mekonomen m.fl. Och även på Volvo. Det var bara olika förpackningar. Det finns/har funnits "dåliga" handbromsbackar på Volvo också, men oftast handlar det om bristande/utebliven justering i trummorna som är mycket viktig för "styrkan" i handbromsen. På -80 talet när jag jobbade med dessa bilar tog vi justeringar från skrotade Volvo 140 och satte i men numera är det nog mest från skrotade 850 och eller S/V70
av StoraB
#1475907
Volvo skulle absolut inte riskera sitt rykte o varumärke om det framkom att deras res.delar kan vara detsamma som Biltemas fast i andra förpackningar. Volvos reservdelar har alltid varit utsatta för en omfattande kvalitetsvärdering, vilket också bidrar till högre priser. Inte svårt att räkna ut vem eller vilka som sprider sådana rykten.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1475909
Det är inga rykten, har jobbat med bilar sedan mitten på -60-talet. Dock mindre med åren.
av Amarace
#1476028
StoraB skrev:Skrev fel. Ska som påpekas vara 164E1975. + samtl. ska vara Volvo -märkta som du antagligen känner till . (ang. komm. Är ni kompisar ?)
Nej, dom är inte alls alltid Volvomärkta, som jag skrev så var dom inte Volvomärkta sist jag köpte, kartongen var Volvo, men backarna var svarttmålad metall som dina, minns inte vad det stog på dom, men nåt stog det, dock inte Volvo. Och dom köpte jag på Bilbolaget i Vilhelmina.

Varför skulle jag vara kompis med han? Det är jag inte, vi bor drygt 65mil ifrån varandra, känner han via forum, genom gemensamt Volvointresse sedan 20år tillbaka, och jag har köpt saker av han, och träffat han på ett par Volvoträffar.

Du får väl fara och handla nya på Volvo om dom inte duger? Men "risken" finns ju att du får likadana backar även då.

Och angående Volvos rykte och andra bildelssäljare o samma delar med olika kartonger så tillverkas det mesta i Kina nu, även fast det står Volvo på kartongen när du köper på Volvo.
En rolig detalj som både jag och ett par andra råkade ut för, runt 15år sedan, jag köpte nya spindelleder för Servo till min 265:a på Biltema, då jag packar upp dom så är Volvomärkningen halvdåligt bortslipad på dom, exakt likadan som dom Volvo sålde :)
Nu köper ju Biltema in batcher av delar från olika leverantörer, så det kan vara olika från gång till gång, men ibland så kommer det från samma ställe.
Dessa jag köpte på biltema kanske inte uppfyllde Volvos krav på nåt vis, och därför reklamerades av Volvo, så dom såldes till andra säljare istället. Men dom fungerade iaf utmärkt.

En sak som nuförtiden är värdelöst, oavsett om du köper på Volvo eller annat ställe är tänddelar. Förr sålde Volvo Bosch brytare, nu är dom omärkta och har lika dålig kvalitet som andra (klacken slits ner fort), kondensatorer kan vara dåliga redan som ny o.s.v.
Stigande tomgång.

Min tomgång stiger vart efter motorn blir va[…]

Det är heller inte alltför ovanligt att […]

Har du certifikat så vet jag att Volmat s&au[…]

Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]