Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1474827
Hej!

Köpte en 245 -88 i våras. Nu när det kyler på märker jag att defrostern för bakrutan inte fungerar som den ska. När man slår på den lyser lampan men inget händer. Var börjar jag felsöka? Antar att det finns ett relä någonstans som kan strula, var sitter det i så fall? Jag kan inte med blotta ögat se att slingan i bakrutan har avbrott (och alla säkringar i säkringsdosan är nyligen bytta).
#1474833
Kablarna lär väl gå i en böj förbi gångjärnen uppe i taket, kolla att de inte är avnötta i böjen.
Om man drar lite i en ledning i taget så känner man om isoleringen töjs pga att kopparkardelerna är av..
Råkade ut för detta på min v70 mk 1 när bilen bara var några år gammal..
#1474843
Erik Å skrev:Kablarna lär väl gå i en böj förbi gångjärnen uppe i taket, kolla att de inte är avnötta i böjen
Det är värre än så, kablarna går I gångjärnen. Lite bökigt att byta kabel men det går. P-ljus och jord på vänster sida och elbakruta och torkare på höger sida. Volvo hade då en siliconkabel som höll riktigt bra, funkar med en inomhus 2-ledad vit flat kabel, men max 3 år. Jag bytte många sådana på -70 - -80-talet
Det kan också vara avbrott i slngorna i rutan, om förre ägaren haft hund t.ex.

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]

Löjliga priser XC70

Då var vi uppe på 320K igen, men dett[…]

Vi som beställt nya XC60

Trevligt :-) 2024_001.png

Leasing bildäck

Om det gått till så är det ren st[…]