Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JagRullar245
#1473620
245an tar in vatten, blir en liten pöl vid fötterna på förarsidan. Kommer det in vid rutan eller finns det andra möjliga ställen, blockade av listen och under den fanns massa skräp. Det har jag rensat bort, i botten av rutan finns ju två dreneringspluggar, dessa antar jag att jag bör rensa. Sen är min fråga är det bra att ha på extra ruttätning innan man smäller tillbaka listen och finns det nu list att köpa? Alltså själva gummit, inte metallen. För gummit är hårt och nästan poröst. Inte konstigt det kommer in vatten. Kan det komma in på annat ställe? Tack för svar
av rd350
#1473659
Mycket vanligt att vindrutan släpper i butylen, oftast nedre vänstra hörnet. Byt ruta och få den nyare sorten som kom 91 avsedd för pur-limning så släpper den aldrig igen. Brukar också läcka där vajern för huvlåsen går igenom torpeden eller gummigenomföringen strax sidan om. Ett tredje ställe är gångjärnen till bakluckan, sen följer vattnet taket om bilen står i nedförslut och kommer ut där fram.
av rd350
#1473794
Själva prydnadslisten har inget med tätningen av rutan att göra. Spruta fönsterputs längs hela kanten på rutan utvändigt, blås sedan lätt på insidan medtryckuft då ser du om rutan läcker för då bubblar det direkt.
av rd350
#1473848
Nej, listen tätar inte alls. Ska du ha extra tätning får du plocka av listen, då går clipsen sönder (plastclips runt rutans kant) sen får du täta med något ms-polymerbaserat. Jag rekomenderar dig att byta till den nyare rutan om det nu är den som läcker. Försäkringen täcker om den är spräckt.

Väcker gammal tråd, har exakt samma fel[…]

Udda specade bilar

Skinnklädd panel saknas på väldig[…]

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]