- ons 17 nov 2021, 21:15
#1474608
Kom lite sås på nedre kolv i samband med att jag motionerade igång kolvarna, men sedan dess har det varit torrt (har legat under och krälat mer än jag suttit i stolen). Slangarna är torra och rören har jag inte petat på. Kanske råkat komma åt vid senare ingrepp, får känna mig för. Återkommer när jag testat din fråga.
Enda jag kan tolka det som är att man ska peta ut kolvarna helt och ha fingret i vägen för röret därigenom, men det motsägs tidigare i texten.
lennarte skrev:Klockrent, vad jag tycker om entusiastforum med delad kunskap! Förstod bara inte det fetade, lust att förtydliga? Greppar inte vart man ska ha nämnda "andra handen som backventiler" (såna tips är ovärderliga när man stöter på patrull och letar sig klok på nätet)Oreggad skrev:Man måste lufta bromshäcklet vid byte av huvudcylinder va? I så fall får jag byta alla ok, då deras nipplar är slutEn sanning med modifikation.....
Om du plockar ur alla beläggen och sätter i träklossar eller järnbitar med samma tjocklek som järnbiten på bromsklossarna (utslitna belägg funkar så klart också) och ser till att bromsvätska behållaren är full. Så trampar du på bromspedalen tills alla kolvar i oken är uttryckta. Då byter du huvudcylinder. Innan du sätter i den nya fyller du i bromsvätska och trycker kolvarna i botten några gånger med fingrarna på andra handen som backventiler tills det kommer ordentligt med bromsvätska. Sedan byter du huvudcylindern och när bromsrören är anslutna trycket du tillbaka kolvarna i oken och montera tillbaka klossarna. Tryck sedan ut kolvarna igen och justera bromsvätskenivån. Klart
Enda jag kan tolka det som är att man ska peta ut kolvarna helt och ha fingret i vägen för röret därigenom, men det motsägs tidigare i texten.