Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1474608
Kom lite sås på nedre kolv i samband med att jag motionerade igång kolvarna, men sedan dess har det varit torrt (har legat under och krälat mer än jag suttit i stolen). Slangarna är torra och rören har jag inte petat på. Kanske råkat komma åt vid senare ingrepp, får känna mig för. Återkommer när jag testat din fråga.
lennarte skrev:
Oreggad skrev:Man måste lufta bromshäcklet vid byte av huvudcylinder va? I så fall får jag byta alla ok, då deras nipplar är slut
En sanning med modifikation.....
Om du plockar ur alla beläggen och sätter i träklossar eller järnbitar med samma tjocklek som järnbiten på bromsklossarna (utslitna belägg funkar så klart också) och ser till att bromsvätska behållaren är full. Så trampar du på bromspedalen tills alla kolvar i oken är uttryckta. Då byter du huvudcylinder. Innan du sätter i den nya fyller du i bromsvätska och trycker kolvarna i botten några gånger med fingrarna på andra handen som backventiler tills det kommer ordentligt med bromsvätska. Sedan byter du huvudcylindern och när bromsrören är anslutna trycket du tillbaka kolvarna i oken och montera tillbaka klossarna. Tryck sedan ut kolvarna igen och justera bromsvätskenivån. Klart 🤗🤗
Klockrent, vad jag tycker om entusiastforum med delad kunskap! :-) Förstod bara inte det fetade, lust att förtydliga? Greppar inte vart man ska ha nämnda "andra handen som backventiler" (såna tips är ovärderliga när man stöter på patrull och letar sig klok på nätet)
Enda jag kan tolka det som är att man ska peta ut kolvarna helt och ha fingret i vägen för röret därigenom, men det motsägs tidigare i texten.
#1474642
Oreggad skrev:Förstod bara inte det fetade, lust att förtydliga?
Du sätter den nya huvudcylindern i ett skruvstycke. Fyller behållaren med bromsvätska. Trycker in kolvarna i cylindern i botten. Håller för hålen till bromsrören med fingrarna när du släpper upp kolvarna. Tryck ner kolvarna igen medan du håller för hålen lätt, och håll för tätt när du släpper upp kolvarna. Efter ett par gånger kan du inte "hålla emot" med fingrarna längre, då är cylindern luftad. Plugga hålen lätt med torkpapper medan du monterar den. När du sedan monterat cylindern och alla rör så trycks resterande luft genom huvudcylindern och upp i hehållaren när du trycker in kolvarna i oken. Var noga när du gör detta, om du inte lyckas få ut all luft får du byta oken.
Om du har hjälp kan du montera cylindern i bilen först och låta en kompis trycka på pedalen. Men det är lika viktigt att med fingrarna hålla tätt när pedalen släpps upp. Det är när du släpper upp kolvarna/pedalen som bromsvätskan "sugs in" i cylindern, därför är det viktigt att du håller tätt med fingrarna så det inte kan sugas med luft när kolvarna/pedalen släpps upp.
#1474649
Bromsok luftning. Rostiga luft nipplar, knacka på nippel med hammare montera först ringnyckel på nippel.
Montera nya nipplar. Med kopparpasta.
Fyll huvud cylinder med bromsvätska låt locket vara borta. Lufta ett hjul i taget rör ej bromspedalen.
Systemet självluftar sig .Glöm ej fylla på bromsvätska
Mellan varje hjul luftas.
Du ser när bromsvätska rinner utan luft och du kan montera en slang genomskinlig på nippel och flaska.
Bromsvätska ska vara fri från luftbubblor stäng nippel.
#1474666
lennarte skrev: tor 18 nov 2021, 06:51
Oreggad skrev:Förstod bara inte det fetade, lust att förtydliga?
Du sätter den nya huvudcylindern i ett skruvstycke. Fyller behållaren med bromsvätska. Trycker in kolvarna i cylindern i botten. Håller för hålen till bromsrören med fingrarna när du släpper upp kolvarna. Tryck ner kolvarna igen medan du håller för hålen lätt, och håll för tätt när du släpper upp kolvarna. Efter ett par gånger kan du inte "hålla emot" med fingrarna längre, då är cylindern luftad. Plugga hålen lätt med torkpapper medan du monterar den. När du sedan monterat cylindern och alla rör så trycks resterande luft genom huvudcylindern och upp i hehållaren när du trycker in kolvarna i oken. Var noga när du gör detta, om du inte lyckas få ut all luft får du byta oken.
Om du har hjälp kan du montera cylindern i bilen först och låta en kompis trycka på pedalen. Men det är lika viktigt att med fingrarna hålla tätt när pedalen släpps upp. Det är när du släpper upp kolvarna/pedalen som bromsvätskan "sugs in" i cylindern, därför är det viktigt att du håller tätt med fingrarna så det inte kan sugas med luft när kolvarna/pedalen släpps upp.
Jaha, fan, jomen det hade jag koll på.
Tack ändå för att du tog då an att dra processens alla steg Lennarte, och upplysa en person fast i tankemönster, att alternativ finns.
Logiskt, enkelt!
locket48 skrev: tor 18 nov 2021, 08:12 Bromsok luftning. Rostiga luft nipplar, knacka på nippel med hammare montera först ringnyckel på nippel.
Montera nya nipplar. Med kopparpasta.
Fyll huvud cylinder med bromsvätska låt locket vara borta. Lufta ett hjul i taget rör ej bromspedalen.
Systemet självluftar sig .Glöm ej fylla på bromsvätska
Mellan varje hjul luftas.
Du ser när bromsvätska rinner utan luft och du kan montera en slang genomskinlig på nippel och flaska.
Bromsvätska ska vara fri från luftbubblor stäng nippel.
Nipplarna är pulver, de måste borras om nippeln ska bytas. Får se om jag köper nya ok, är ju inte helt fel med nya grejer heller, bromsskivan är inte vackraste heller. Följer Lennarts fulknep så länge. Är mest att jag vill ha den genom besiktning nu! :-D
Ett ok är sönderknackat på sina ställen också, så är väl på sin plats att lirka fram nya ok.

Men bra knep, ska testa det innan jag gör "korrekt" metod nästa gång.
av Oreggad
#1475181
Byter min ställning kring hur bromsarna känns nu när jag gjort felsök i körning. Rätt stum innan körning(!), påslagen tar den runt där gaspedalen sitter (ca 40-50% in), men man får komma ner en bit innan bromsarna låser sig. Håller man tryck på pedalen så sjunker bromspedalen till bott. När den precis blivit avstängd är den svampigare än när den är på.

Går att få stopp på båten inom normala intervaller 40-50-60-70km/h utan att trampa tryck. Och lyckligtvia tar bromsarna jävligt jämt (tvärnit låste bromsarna på halt i 100, gick som ett spett rakt fram ;-) givetvis säkert utfört.)

Kikat under längs med bak, inget läckage.
av Erik Å
#1475185
Kolla om nivån sjunker med tiden i bromsvätskebehållaren. Isåfall läcker vätska ut till omgivningen någonstans.
Om den inte sjunker är läckaget förmodligen runt kolven i huvudcylindern, då läcker vätskan bara tillbaka till behållaren.
av Oreggad
#1475189
Erik Å skrev: sön 21 nov 2021, 23:47 Kolla om nivån sjunker med tiden i bromsvätskebehållaren. Isåfall läcker vätska ut till omgivningen någonstans.
Om den inte sjunker är läckaget förmodligen runt kolven i huvudcylindern, då läcker vätskan bara tillbaka till behållaren.
Ska byta fjäderbenslagring snart, då kan jag gå genom hur tusan det ser ut runt kopplingar m.m. fram.
Ska nog bli bra det här. Vet inte om jag ska börja riva i huvudcylindern eller oken först, bara ... båda kostar ju penning ... oken desto mer dyra att byta, men huvudcylindern kanske inte är skit. Vilken ekonomisk rävsax :-(

Tack för svar!
Känns onödigt att fråga om det kan ha en chans att passera besiktning.
#1479355
Tack för alla tips. Jag måste vara hypokondriker för fick exakt 2 på alla bromsar. Bes.gubben kanske trampade tryck han med.
Ska ge mig på bromssystem i vår, då drar jag genom tråden igen, mycket uppskattat!
Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]