Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Oreggad
#1473564
Hej! Hoppas på något stöd i frågan, mest för att jag står som ett frågetecken vad som hände.

Bytte bromsbelägg fram, girling 36mm, bytte dammskydd också, var ganska mycket våldande i början men fick alla att röra sig ledigt. Nedre kolv hamnade nog snett och började läcka vätska men det slutade när jag ruckade så den började röra sig ledigt igen. So far so good. Lämnade bilen för dagen.

Tanklöst kom jag tillbaks och skulle provköra bilen, vid första inbromsningen så slog pedalen i marken utan motstånd, varpå jag sedan kunde pumpa upp tryck. Inte hänt efter det, bromsar jämnt t.o.m. när däcken låser sig.
Bromsvätske-behållaren blev överflödad av operationen. Förstår att det ska luftas (byta ok? söndervridna nipplar)
Undrar vad det kan berott på, att den slog i bott. Bara luft i huvudcylindern? Skämmig grej att missa. Men sånt är livet som novis.

Väl mött.
#1473578
Trycker du tillbaka kolvarna och sen glömmer att pumpa ut dem innan provturen så blir det precis så.. :oops:
Pumpa med korta slag, kolvtätningen i huvudcylindern kan ta stryk när pedalen går i golvet..
#1473632
Erik Å skrev: tor 11 nov 2021, 15:12 Trycker du tillbaka kolvarna och sen glömmer att pumpa ut dem innan provturen så blir det precis så.. :oops:
Pumpa med korta slag, kolvtätningen i huvudcylindern kan ta stryk när pedalen går i golvet..
tack för svar, jo det förstår jag :(
Satt i tre dagar och pressade ut och in, var så jävla trött på dem att jag inte tänkte rätt.

Bromsarna funkar ju i alla fall fint om man dubbeltrampar (men det gör ju inte besiktningen) fick pumpa upp ett tryck (noll tryck -> tog högre -> tar acceptabelt) efter den där stöten.
Men som det är innan, eller på ex. Saab 900ng med bra bromsar, hård respons. Det vågar jag inte säga att det är.

Ska testa lufta de som går i alla fall. Men ja, att jag gav bromscylindern spö tror jag med.
#1473645
Det behövs bara några få mikroskopiska luftbubblor för att pedalen ska kännas svampig så luftning är helt rätt tänkt.
Om antiskrikplattorna på beläggens baksidor börjar luckras upp (det brukar krypa in rost bakom plattorna) blir det också svampig känsla.
Likaså om man byter bromsbelägg eller flyttar om de gamla. Blir stumt av sig själv så fort beläggen nötts in till perfekt anliggning mot bromsskivorna.

Det är inte helt fel att träna upp ryggmärgsreflexen att pumpa om pedalen går i golvet. Det skulle faktiskt kunna hända när man är ute och åker om man tappar ett bromsbelägg eller om en bromskrets tappar trycket pga en brusten slang..
Kommer det ut mörkfärgad bromsvätska vid luftningen så visar det att man behöver byta vätska :-)
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
#1473647
:party: tack för informationen.

Nya belägg fram o bak. Var bara 3 stålplattor fram, som därtill var lovligt rostigt, så var det när jag fick bilen. Så hur det kändes innan vette katten. Bättre broms nu även om reserv kanske saknas.

Får lufta det som går & hålla tummarna. Byta ok när snön smält.
Får kika in huvudcylindern också. Är den kass så kommer jag nog hålla mig i skinnet nästa gång.
#1473648
Då behöver du nog köra in de nya beläggen också.. ge dem några mil till innan du fäller domen :-D
Sjunker inte pedalen när du håller bromsen nedtryckt länge så är huvudcylindern förmodligen OK
#1473748
Erik Å skrev: tor 11 nov 2021, 22:59 Då behöver du nog köra in de nya beläggen också.. ge dem några mil till innan du fäller domen :-D
Sjunker inte pedalen när du håller bromsen nedtryckt länge så är huvudcylindern förmodligen OK
Måste få upp nya växellådan innan dess, är en riktig slit(en) häst jag kommit över förstår du.
#1474531
Nä ... den sjunker lite lätt vid konstant tryck. Fan.

Man måste lufta bromshäcklet vid byte av huvudcylinder va? I så fall får jag byta alla ok, då deras nipplar är slut.
Blir en totalrenovering, det här. Ny styrarm blir det med.
#1474540
Oreggad skrev:Man måste lufta bromshäcklet vid byte av huvudcylinder va? I så fall får jag byta alla ok, då deras nipplar är slut
En sanning med modifikation.....
Om du plockar ur alla beläggen och sätter i träklossar eller järnbitar med samma tjocklek som järnbiten på bromsklossarna (utslitna belägg funkar så klart också) och ser till att bromsvätska behållaren är full. Så trampar du på bromspedalen tills alla kolvar i oken är uttryckta. Då byter du huvudcylinder. Innan du sätter i den nya fyller du i bromsvätska och trycker kolvarna i botten några gånger ned fingrarna på andra handen som backventiler tills det kommer ordentligt med bromsvätska. Sedan byter du huvudcylindern och när bromsrören är anslutna trycket du tillbaka kolvarna i oken och montera tillbaka klossarna. Tryck sedan ut kolvarna igen och justera bromsvätskenivån. Klart 🤗🤗
#1474552
Oreggad skrev: ons 17 nov 2021, 15:16 Nä ... den sjunker lite lätt vid konstant tryck..
Det kan ju i och för sig bero på en läckande kolv ute i ett ok också.. eller en slang. Titta efter läckage.
Sjunker pedalen långsammare om du trampar till snabbt och hårt men snabbare om man trycker försiktigt så är det förmodligen huvudcylindern..
Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal s[…]

Jäkla stilig kärra! :-D Brembo bromsar[…]

Vi som beställt nya XC60

Beställde xc60 t6 plus dark den 13:e dec -[…]

Brainys V60

Blev jäkligt bra med lackeringen. :-) F&ari[…]