Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tenco
#1472442
Tjenixen!
Sitter med en Volvo 240-88 med en b230f som jag precis bytt topplockspackning på. Bilen startar som den ska men efter bara några sekunder börjar den misstända och baksmälla men håller sig igång. Tomgången är också väldigt hög.
Men så fort man rör gasen så går den som en klocka. Helt rent å felfritt.

Läst om spjällägesgivaren, hur felsöker man den? Bilen går likadant med den i och urkopplad.

Tomgångmotor är bytt och inget läckage vid slangarna.

Bilen gick fint innan.
av hejpådig7777Volvo
#1478711
Tenco skrev: ons 03 nov 2021, 18:33 Tjenixen!
Sitter med en Volvo 240-88 med en b230f som jag precis bytt topplockspackning på. Bilen startar som den ska men efter bara några sekunder börjar den misstända och baksmälla men håller sig igång. Tomgången är också väldigt hög.
Men så fort man rör gasen så går den som en klocka. Helt rent å felfritt.

Läst om spjällägesgivaren, hur felsöker man den? Bilen går likadant med den i och urkopplad.

Tomgångmotor är bytt och inget läckage vid slangarna.

Bilen gick fint innan.
En givare går inte att felsöka på annat sätt än att kolla felkoderna. När gasspjällgivaren på min 945:a-91 (samma bränsle och tändsystem) gick sönder visades inga felkoder. Bilen gick ofta högt på tomgång och ibland så lågt att den nästan stannade. Att bilen misständer lär inte vara någon givare som är trasig, utan tänddelarna som är dåliga. Kom ihåg att inte köpa något som har med motorns funktion på Biltema. Det är dålig kvalite. Mvh Tobias

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]