Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1472239
Är där saxpinne genom muttern ska den dras åt och släppas till man känner ett litet (minimalt) glapp. Är där ingen saxpinne ska det dras med moment och "stukas". Vet dock inte om 240 fick den nya typen av lager som 740 fick omkring 1988
av Chris72
#1472273
Precis som Lennart säger, det är snarlika lager på 740/760 till -88 men till skillnad mot på 240 så hade de inte lösa bromsskivor. Jag hade ett elände på min 760 turbo med framhjulslager som inte höll, hängde delvis ihop med att bromsoken krävde renovering ofta. Varken lager eller bromsok tålde att jag hade bilen avställd på vintrarna. Tills Volvo kom med en ombyggnadssats med lösa skivor o nytt lager, då försvann problemen. Spänna åt med ett visst moment, lossa o dra åt muttern med fingerkraft tills det bara är ett minimalt spel, sen kan man gärna kolla spelet efter några 100 mils körning o lägga åt det lite när lagren satt sig är mitt råd.
av StoraB
#1472289
Tack Lennart o Cris72. Jag var på Volvo idag senare o hörde mig för. Samma åsikter som Ni, Snurra hjulet samtidigt man håller åtdragning med fingrarna. Finn sedan ett lämpligt läge för saxpinnen och ev. kolla efter några mils körning. Bra Ni finns som begriper något.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]