Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tomppi
#1471858
Hej.
Har en Volvo 240 glt -82 med b23E motorn i, vars jag tror jag fått vevlager ras på, har inte öppnat och kollat än, men söker alternativ på hur jag ska få ut den på vägarna igen, alternativen jag bollar med är ju att antingen renovera motorn, (kan ju bli rätt mycket beroende på hur mycket som tagit skada) eller byta motor, har sökt runt lite och verkar inte vara det lättaste att hitta en b23:a.
Finns ju givetvis fler alternativ, tex en b230f, men hur blir det med elektroniken? Behöver man kabelhärvan från en med b230f då? Ja hur hade ni gjort?
av Rådlös
#1471872
Jag har inte gjort något sådant byte, från B23 till B230F. Men du måste ta med all elektronik, alla kablar, alla sensorer och givare, katalysatorn och Lambdasonder. Det kan troligen bli lite enklare med en B23E. Dom hade också insprut (K-Jet) men det var "enklare".
Ett tips: Volvo gav ut en bok, "Gör Det Själv-handbok för Volvo 240 och 260. En blå spiralbunden bok som sträckte sig från årsmodell 1975 till och med 1986. Där finns kompletta elscheman till dom aktuella modellerna.
Boken förekommer ibland på Tradera och vissa antikvariat.
Och för din egen själsfrid och hälsa: Klipp inga kablar från donatorbilen. Gör dig i stället besväret att pilla ut dom i hela sin längd. Glöm inte att märka upp dom. Det är ju enklast att numrera dom och skriva numret i en tabell varifrån och vart dom går. Om du har köpt en donatorbil, skicka inte iväg det återstående vraket förrän du har fått igång din renoverade bil. Hur noga du än har varit så är det alltid någon viktig komponent som inte kom med vid utbytet.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1471894
Ska du byta motor måste du sätta in antingen en exakt likadan eller en katalysator renad motor. Enklast är kanske en B230E (som jag tror "rådlös" menar) men det ska inte Bilprovningen godkänna. Dom kanske inte märker det eller bryr sig, men får du någon gång en nitisk j---el så blir det ombesiktning. Kabelhärvan på en 240 med B230F motor är inte intregerat i övrigt kablage så det är "hyfsat lätt" att plocka ur kabelhärvan för insprutningen och tändningen. Så rent teoretiskt kan du ta en motor och all styr utrustning från en 740 och kabel härvan från en 240
av JagRullar245
#1471916
Byt till b230f, bara plocka kablage på skroten och stoppa sen behövs ju kanske lite andra luftkanaler för lmm osv men helt klart värt att byta skulle jag säga
av Amarace
#1471926
Jag skulle aldrig byta ut en B23E mot en B230F, du tappar 20hk och får en tråkig bil.
Byt underdel bara om du ska byta.
av Tomppi
#1471940
Hade helst velat behålla b23:an, b230f motorn är rätt tråkig jämfört med b23 med k-kammen som sitter i, bra drag i den för att vara en original motor. Det jag funderar på är ju om det finns nån bottendel som går att få ihop med övriga delar från b23:an om jag inte får tag i en b23 botten?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1471978
"Amarace",
är det borrning eller slaglängd som skiljer på B17, 19, 21 och 23? Är det borrningen som som skiljer kan man kanske ta en vevaxel från 340 också, det blir större utbud man har både 240, 340 och 740 att välja på
av Tomppi
#1472531
Ingen som vet om jag kan ta tex en b230 underdel, och få det att lira med topp och sprut och all kringutrustning från b23:an?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1472561
Det borde gå, men som jag skrev ovan. Bilprovningen kanske inte godkänner det. Din bil går under 1976 års avgasregler och får inte ändras på något vis. Men det finns ett undantag, om du tar en komplett motor från en bil med papper på att den går under 1989 års avgasregler så godkänner dom den. Dock måste bilen registreringsbesiktigas med den nya motorn så att det står i dina papper att motorn är bytt.
Men det är ju inte säkert att dom ser det...
av Tomppi
#1473498
Har börjat riva motorn ur bilen, tog ner avgassystemet, såg då att lilla pipan som går från grenrör till egr var nästan av, vad tror ni, börjar misstänka att oljudet kommer därifrån och inte vev lagren??

Tjena! AC i denna V70 2011 blåser ut kall lu[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]