Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1471764
Grundregel är ju att först ha rostskydds/grundfärg, sedan en täcklack och sedan kan du ha på body. Body är ju bara ett yttre skydd.
#1471778
Epoxy är inte riktigt som "vanliga" färger, man kan se det som att man gjuter in stål i plast :-D
Är epoxyskiktet bara någorlunda tjockt och fritt från porer så gör det i princip jobbet helt på egen hand, dock behövs extra skydd mot stenskott och uv.. Jag kör själv 2-3 lager epoxy (dock av annat fabrikat) direkt på blästrad stålyta, sen på med body, eller på synliga ytor bättringsfärg och klarlack. I skärmkanter först bättringsfärg "runt hörnet" sen body som får överlappa några millimeter ut på den synliga utan. Funktion får gå före skönhet :-)
"Rostskydds-" eller "grundfärg" är portförbjudna på min bil, de pallar inte för saltvintrar.. :-D
#1471891
Erik Å, Hagmans epoxi är ju en grundfärg som är epoxybaserad och ska ha en täckfärg. En grundfärg är just en grund för topplacken. Och att grundfärg inte pallar för en saltvinter för dig är inte konstigt om du inte har en riktig lack ovanpå den. Så jag förstår att det inte hållit.
Men alla gör ju som dom vill :)
#1471903
Amarace skrev: sön 31 okt 2021, 21:26 .. Så jag förstår att det inte hållit.
Självklart har jag haft både topplack och klarlack..
Inget spöar 0.5 mm lamineringsepoxy som grund, ser inte rost som något problem längre :-D
Sen måste man givetvis behandla insidan av trösklar och balkar, det finns sannolikt mikroskopiska rostporer rakt igenom plåten som startar nya rostangrepp. Mix med 50% hålrumsvax, 50% motorolja fungerar även där man har begynnande rost. Allt som torkar till fast yta är förbjudet :P Nu kommer nån ofelbart säga att detta är fel men jag står på mig :-D
#1471915
Rent estetiskt kan det gärna se ut hur som helst, vad är då bäst att göra? Om jag måste ha annan färg på 2k epoxyn vad i så fall? Eller bör jag använda en annan färg som går att ha rakt på plåten utan nått åvanpå förutom Body underredsmassa? Är helt ny på det här med rostlagning så behöver tips på hur man bör gå till väga. Bör man blästra alla ytor innan målning? Har en liten punktbläster från Biltema, eller går det lika bra att slipa? Tack för svar
#1471927
Men du skrev ju att du rostlagat redan? Då har du väl redan blästrat eller slipat bort rosten? Blästra är bäst för att få bort rost.
Iaf jag brukar alltid ha en topplack på grundfärgen, alltså en vanlig färg.
#1472001
Har blästrat bort rosten, sedan har jag svetsat en del så undrar lite om det är nödvändigt att bläddra svetsskarver etc? Har inte lagt på någon färg ennu men har som sagt hagmans 2k epoxy. Vad bör jag ha för färg på epoxyn? Vill ha en billig färg utan att den är dålig. I och med att ingen färg kommer synas så bryr jag mig inte om att det ska vara samma kulör som bilen för det blir dyrt. Kan någon rekommendera en bra och billig färg att ha mellan epoxy och Body. Tack
#1472030
Jag brukar bara slipa svetsen, spraya hela området med kallgalv. Golvet i 745-an sprayade jag båda sidor och när det torkat tätade jag alla svetsar med Biltemas MARINTÄTNING VIT 310ML
25-4711
"1-komponents polyuretanbaserad tätmassa för marina applikationer över och under vattenlinjen"
Sedan bitumen matta Smältfolie, Bitumen 4 st. Artnr. 36-9213
Dessutom har jag en tryckluft spruta för tunn tecktyl som jag sprutade tunnad rostskyddsfärg in i tröskellådor och balkar. Sist på undersidan detta
ROSTSKYDDSMASSA 1L
36-2410
sedan håller det några år. Jag skrev en tråd om när jag svetsade i 745-an, det var i mars 2020 när jag skulle besiktiga den.

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Jag fick ner version 3.0.3 till min bil idag. Ska […]

Minirecension av kina DICE

Jag kör med VIDA med denna kabeln - 256kr ink[…]