Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JagRullar245
#1471155
Hej, plockade en farthållare till 245 i dag på skroten bilen var automat. Farthållare av den sort som har en Wire som drar i gaspedalen. Går det att koppla in i en manuell bil? Om inte är det något speciellt man bör se över innan man kopplar in den, oavsett manuell eller automat, tack för svar
av Amarace
#1471159
Ja, men du måste komplettera med brytare för kopplingspedalen. Minns inte om den farthållaren hade vakumbrytare, isåfall är det en sån du sätter parallellt med bromsbrytaren. Kan dock vara elbrytare också.
av Amarace
#1471180
JagRullar245 skrev:Bromsbrytaren har vakum men även en elektrisk brytare
Då är det samma för kopplingspedalen, elektriska borde gå på en egen krets, för den dör bromspedalen går väl på bromskontakten? Men det finns säkert ett schema för det nånstans.

Jag har en komplett sån sats liggande i en låda nånstans, men minns inte exakt hur det var.
av bönan
#1471184
Går ju att köra utan men då kommer den inte bryta gaspådraget när du kopplar. Jag körde länge så på min 940 och det funkade utan problem, man kunde till och med växla utan att släppa farthållaren.
av JagRullar245
#1471209
Tack för info! Det sitter en elektrisk brytare utöver vanliga bromskontakten, går en sladd från bromskontakten till den extra och sedan vidare till farthållaren. Räcker det att sätta in vakumbrytare. Amarace råkar inte vara intresserad av att sälja sin sats?
av bönan
#1471300
Vakuumbrytarna går annars att köpa för några hundringar nya, iaf om det är samma som på 7/940.

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]