Sida 1 av 2

Volvo 244 -80 kokar och sen iskall

Postat: sön 24 okt 2021, 12:04
av Fj3lliS
Hej på er. Nu äntligen har tomgången börjat fungera som sig bör på min 244 med b21.

Bytte insugspackning på den i somras, felet där i sig blev väl att bilen blev stående utan större delen av glykol i systemet cirka en månad eller två. Bytte packningen och fyllde på glykol och bilen startade klockrent (Hallelujah). Snön har kommit och cirka fem minusgrader när detta utfördes.

Märker under tiden att bilen står på tomgång så steg tempen i taket och jag stängde av den. Detta utan locket till expansionskärlet på skruvat. Lossar slangen till termostathuset och plockar ur termostaten för att vicka lite i fjädern till den. Stoppar tillbaka termostaten och fyller på glykol. Ingen temp knappt alls efter detta. Övre kylarslangen ganska ljummen men den nedre är typ iskall.

Inte kan väl vattenpumpen ha farit av sig själv? Det var inget som helst spel i den och tempen var klockren i somras när jag bytte kamremmen. Kan det vara så enkelt som att termostaten har låst sig då den stått utan glykol i systemet någon månad?

Har någon några andra teorier? Tack på förhand.

Re: Volvo 244 -80 kokar och sen iskall

Postat: sön 24 okt 2021, 17:22
av gubbstrutt
Testa med att sätta i en ny termostat till att börja med. Även om du köper en bra termostat kostar det inga jätte slantar..

Re: Volvo 244 -80 kokar och sen iskall

Postat: mån 25 okt 2021, 11:18
av lennarte
Om du fyller ett kylsystem som varit tomt så är där luft kvar i motorblocket. Denna luft kommer försvinna när termostaten öppnar. Men, är där luft vid termostaten så "känner" den inte vattentemperaturen på samma sätt och motorn kan bli ganska varm (i alla fall tempgivaren) innan termostaten öppnar. Jag gör alltid så att jag skruvar loss slangen till värmepaketet (antingen bak på toppen eller vid torpeden) och fyller motorn tills det kommer ut där. Då är motorn helt fylld och tempmätaren bli "lugnare" när du varmkör den.

Re: Volvo 244 -80 kokar och sen iskall

Postat: tor 28 okt 2021, 13:15
av Fj3lliS
Sådär ja. Efter ny termostat så hittade jag felet! Samma bekymmer som tidigare trots ny termostat men såg sedan att kabeln var lös till tempgivare...kanske förklarade ett och annat.

Verkar dock vara problem med för "fet blandning" i min bil. Kollade stiften och dom var sotiga. Började justera på tomgångsskruven men inget hände. Dock började den reagera när jag vred på skruven som sitter närmast insuget på förgasaren (Pierburg 175cdus gult lock) och började blöddra och ha sig när jag justerade CO skruven i botten. Någon som vet vad det kan kosta att lämna in en gammel Volvo på tändningsinställning? Börjar bli less på att inte få till den här bilen 100%....

Går det ens med en Pierburg på en B21a?

Re: Volvo 244 -80 kokar och sen iskall

Postat: tor 28 okt 2021, 16:27
av gubbstrutt
Den ska väl kunna gå fint med den förgasaren.
Kolla så att chocken går tillbaka helt till att börja med. Det är ofta den inte gör det.
Köp dig en tänd inställnings lampa o ställ tändningen själv. De kostar inte så mycket sen har du den kvar till nästa gång.
Edit att motorn går lite rackligt kan ha med flera saker att göra.

Re: Volvo 244 -80 kokar och sen iskall

Postat: lör 30 okt 2021, 08:52
av Fj3lliS
Okej. De låter betryggande iaf att gasaren fungerar med den motorn. Får investera i en tändningslampa då och se om man får till de. Vill egentligen bara rulla igenom den på besiktningen och se vad man får för punkter, och få se co värden osv.

Den har ju gått som en båt tidigare men har med tiden bytt alla tänddelar, ställt brytare, bytt ventilkåpspackningen och insugspackningen. Bytt membran och tomgångsventilen. Listan kan göras lång. Så nu går den på tomgång iaf. Tidigare gick den bara med choken helt utdragen.

Dock reagerar bara tomgången om man "ställer den" på skruven på gasaren närmast insuget...tror inte de ska vara så iaf. Men den är ju delvis pluggad, förgasaren. Fortsättning följer...

Re: Volvo 244 -80 kokar och sen iskall

Postat: mån 01 nov 2021, 21:12
av gubbstrutt
Fj3lliS skrev:Dock reagerar bara tomgången om man "ställer den" på skruven på gasaren närmast insuget...tror inte de ska vara så iaf. Men den är ju delvis pluggad, förgasaren. Fortsättning följer...
Snabbsvar

Du menar inte den mässings färgade spårskruven uppe på insuget närmast gasaren det är tomgångsskruven?.

Re: Volvo 244 -80 kokar och sen iskall

Postat: tis 02 nov 2021, 09:48
av Fj3lliS
Jo den röda ringen är ju tomgångskruven men de händer inget där så länge man inte vrider på den vid gula pilen.
IMG_20211102_094716.jpg
IMG_20211102_094716.jpg (56.68 KiB) Visad 2820 gånger

Re: Volvo 244 -80 kokar och sen iskall

Postat: tis 02 nov 2021, 19:37
av lennarte
Det gula vid pilen är ett lock för påfyllning av dämpolja för trottlen skruva ur locket så ska du se oljenivån. Vid behov fyll på med automatlåda olja, t.ex ATF Typ F/G

Re: Volvo 244 -80 kokar och sen iskall

Postat: ons 03 nov 2021, 02:14
av gubbstrutt
Du får ta en närmare bild på det du vrider på. Det som påverkar motorns gång.
Om det inte är den gula påfyllnings locket/pluggen för dämpoljan till trotteln du menar.
Att vrida på den gula påfyllnings locket/pluggen ska inte påverka motorns tomgång.