Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amarace
#1472303
Det du pekar på med den gula pilen är ju bara en pluggad vakumanslutning (pluggad med en skruv i en slangbit).
Tomgång ska justeras där du har röda ringen, inget annat. Och för att det ska fungera som det ska måste magnetventilen framför fungera också. (ta loss kabeln till den nör motorn ör igång, då ska motorn nöstan dö)
av Fj3lliS
#1472360
Nu märkte jag såklart att bilden var missvisande åt helvete. Oljelocket rör jag såklart inte. Lånade en bild från Google.

Röda är såklart tomgångsskruven men där händer inget vid justering. Gula pilen reagerar den däremot på vid justering, vad är det för en skruv? Läste någonstans att tomgången ska justeras med vakuumet pluggat från något ställe? Magnetventilen är helt ny och fungerar (klickar och låter när tändningen vrids på)
IMG_20211103_114746.jpg
IMG_20211103_114746.jpg (106.44 KiB) Visad 238 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1472370
Det var en j--ns skillnad. Men nej, jag vet inte det. Är det inte bara ett pluggat hål som inte används på denna modell
av Amarace
#1472461
Det är bara en plugg. Som jag skrev är det bara via skruven på insuget som tomgången ska justeras. Om inget händer när du skruvar på den så är ju luftkanalen igentäppt, endera på grund av fel magnetventil, så den inte öppnar, eller för att tex packning mellan förgasare och insug är fel så att hålet för tomgångskanalen inte är där. (packning ftill 77 o äldre)
#1472488
Amarace skrev: eller för att tex packning mellan förgasare och insug är fel så att hålet för tomgångskanalen inte är där. (packning ftill 77 o äldre)
Den tabben har jag själv gjort minns det nu.
av Fj3lliS
#1472558
Amarace skrev:Det är bara en plugg. Som jag skrev är det bara via skruven på insuget som tomgången ska justeras. Om inget händer när du skruvar på den så är ju luftkanalen igentäppt, endera på grund av fel magnetventil, så den inte öppnar, eller för att tex packning mellan förgasare och insug är fel så att hålet för tomgångskanalen inte är där. (packning ftill 77 o äldre)
Ja de kan ju såklart vara varför det inte händer något. Ska kolla packningen vid tillfälle. Tack för hjälpen Bild
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]