Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fj3lliS
#1470829
Hej på er. Nu äntligen har tomgången börjat fungera som sig bör på min 244 med b21.

Bytte insugspackning på den i somras, felet där i sig blev väl att bilen blev stående utan större delen av glykol i systemet cirka en månad eller två. Bytte packningen och fyllde på glykol och bilen startade klockrent (Hallelujah). Snön har kommit och cirka fem minusgrader när detta utfördes.

Märker under tiden att bilen står på tomgång så steg tempen i taket och jag stängde av den. Detta utan locket till expansionskärlet på skruvat. Lossar slangen till termostathuset och plockar ur termostaten för att vicka lite i fjädern till den. Stoppar tillbaka termostaten och fyller på glykol. Ingen temp knappt alls efter detta. Övre kylarslangen ganska ljummen men den nedre är typ iskall.

Inte kan väl vattenpumpen ha farit av sig själv? Det var inget som helst spel i den och tempen var klockren i somras när jag bytte kamremmen. Kan det vara så enkelt som att termostaten har låst sig då den stått utan glykol i systemet någon månad?

Har någon några andra teorier? Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1470958
Om du fyller ett kylsystem som varit tomt så är där luft kvar i motorblocket. Denna luft kommer försvinna när termostaten öppnar. Men, är där luft vid termostaten så "känner" den inte vattentemperaturen på samma sätt och motorn kan bli ganska varm (i alla fall tempgivaren) innan termostaten öppnar. Jag gör alltid så att jag skruvar loss slangen till värmepaketet (antingen bak på toppen eller vid torpeden) och fyller motorn tills det kommer ut där. Då är motorn helt fylld och tempmätaren bli "lugnare" när du varmkör den.
av Fj3lliS
#1471409
Sådär ja. Efter ny termostat så hittade jag felet! Samma bekymmer som tidigare trots ny termostat men såg sedan att kabeln var lös till tempgivare...kanske förklarade ett och annat.

Verkar dock vara problem med för "fet blandning" i min bil. Kollade stiften och dom var sotiga. Började justera på tomgångsskruven men inget hände. Dock började den reagera när jag vred på skruven som sitter närmast insuget på förgasaren (Pierburg 175cdus gult lock) och började blöddra och ha sig när jag justerade CO skruven i botten. Någon som vet vad det kan kosta att lämna in en gammel Volvo på tändningsinställning? Börjar bli less på att inte få till den här bilen 100%....

Går det ens med en Pierburg på en B21a?
#1471423
Den ska väl kunna gå fint med den förgasaren.
Kolla så att chocken går tillbaka helt till att börja med. Det är ofta den inte gör det.
Köp dig en tänd inställnings lampa o ställ tändningen själv. De kostar inte så mycket sen har du den kvar till nästa gång.
Edit att motorn går lite rackligt kan ha med flera saker att göra.
av Fj3lliS
#1471645
Okej. De låter betryggande iaf att gasaren fungerar med den motorn. Får investera i en tändningslampa då och se om man får till de. Vill egentligen bara rulla igenom den på besiktningen och se vad man får för punkter, och få se co värden osv.

Den har ju gått som en båt tidigare men har med tiden bytt alla tänddelar, ställt brytare, bytt ventilkåpspackningen och insugspackningen. Bytt membran och tomgångsventilen. Listan kan göras lång. Så nu går den på tomgång iaf. Tidigare gick den bara med choken helt utdragen.

Dock reagerar bara tomgången om man "ställer den" på skruven på gasaren närmast insuget...tror inte de ska vara så iaf. Men den är ju delvis pluggad, förgasaren. Fortsättning följer...
#1472052
Fj3lliS skrev:Dock reagerar bara tomgången om man "ställer den" på skruven på gasaren närmast insuget...tror inte de ska vara så iaf. Men den är ju delvis pluggad, förgasaren. Fortsättning följer...
Snabbsvar

Du menar inte den mässings färgade spårskruven uppe på insuget närmast gasaren det är tomgångsskruven?.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1472238
Det gula vid pilen är ett lock för påfyllning av dämpolja för trottlen skruva ur locket så ska du se oljenivån. Vid behov fyll på med automatlåda olja, t.ex ATF Typ F/G
#1472294
Du får ta en närmare bild på det du vrider på. Det som påverkar motorns gång.
Om det inte är den gula påfyllnings locket/pluggen för dämpoljan till trotteln du menar.
Att vrida på den gula påfyllnings locket/pluggen ska inte påverka motorns tomgång.

På frugans förra bil (VW Passat 04 AWT […]

Uppdatering på den trasiga "bränsl[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m[…]

Har en Volvo S80 II årsmodell 2011. Den har […]