Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JagRullar245
#1468459
Har tidigare haft problem med min 90a att den inte startar. Motorn gick runt och det fanns tändning men det kom ingen bensin. Bytte jetroonic 2.4 boxen och då funkade det att starta. Nu ett par månader senare ska jag flytta bilen och ett nytt fel har uppstått.
När jag sätter i ett fulladdat batteri och har tändningen på 0 så funkar c-lås och lampan i handskfacket. Vrider jag om tändningslåset för att starta så är det enda som händer att lampan i handskfacket släcks. Vrider jag tillbaka till 0 så lyser den extremt svagt. Om jag försöker använda c-låset efter startförsöket så skorrar det bara i reläerna. Om jag plockar av och på ena Polen till batteriet funkar c-lås och handskfackslampan igen. Kan det vara kortis någon stans? Blir galen
Användarvisningsbild
av lennarte
#1468502
Förmodlingen är batteriet tomt. Eller väldigt dålig kontakt på batteripolerna
av JagRullar245
#1468509
Jag tänkte först också att batteriet var tomt men det är det garanterat inte. Stod på laddning tills innan jag prov. Har även prövat med ett från en annan bil som jag vet funkar. Hade det varit dålig kontakt så tänker jag mig att strömmen inte borde komma och gå av sig själv
av Amarace
#1468560
Det är som lennart skriver att du har dålig kontakt på endera plus eller minussidan på batteriet.
av Amarace
#1468565
Du har ju fler anslutningspunkter än batteripolerna, jord i motor och kaross, plusanslutning i plint bredvid batteriet samt på startmotorn o.s.v. När lampan i handskfacket lyser svagt så mäter du dig fram till var det felar, först på batteriets poler (INTE polklämmorna), är det OK så mäter du med minus på batteripolen på pluspunkterna, plus polklämma, plintanslutningar o.s.v. Är det OK gör du samma med plus på batteripolen, och mäter minusanslutningar. Och så mäter du dig framåt tills du hittar spänningsfall jämfört med vad batteriet visar.

Möjligt men inte troligt. Flimrande ledlampa […]

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]